سمیرا رشیدپور


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
زمان و دیگری
  • 24,000 تومان
  • با تخفیف: 24,000 تومان
مورسو بررسی مجدد
  • 9,500 تومان
  • با تخفیف: 9,500 تومان
عقل ساد
  • 38,000 تومان
  • با تخفیف: 38,000 تومان

زمان و دیگری

  • 24,000 تومان

تز اصلی در کتاب زمان و دیگری، برخلاف آنچه تصور می‌شود، این نیست که به زمان همچون تنزلی از جاودانگی بیندیشیم. بلکه به زمان همچون نوعی رابطه فکر می‌کنیم، رابطه با آن‌که. فی‌نفسه غیر قابل شبیه‌سازی، یعنی چیزی مطلقا دیگری است، و به شبیه‌سازی از طریق تجربه تن نمی‌دهد، یا زمان به منزله رابطه‌ای با آنچه فی‌نفسه نامتناهی است، و به ادراک تن نمی‌دهد. هرچند با این حال این نامتناهی یا این دیگری، هنوز باید این امر را تاب آورد که ما آن را با اشاره انگشتمان به سویش در ضمیر اشاره‌ای این - همچون شیئی ساده- نشان دهیم، یا این رنج را تحمل کند که برای مشخص کردنش، حرف تعریف معین یا نامعینی را به آن بیفزاییم. رابطه با امر نا- دیدنی یا نادنی بودن، صرفا ناشی از ناتوانی شناخت بشری نیست، بلکه ناشی از بی‌کفابتی چنین شناختی- در نابسندگی‌اش- در نسبت با نامتنهای مطلقا دیگری، ناشی از پوچی‌ای است که شاید در این‌جا رخدادی همچون تلاقی واجد آن باشد. ناممکن بودگی تلاقی کردن و نابسندگی، نه تنها برداشت‌هایی منفی نیستند، بلکه معنایی در پدیدار عدم تلاقی داده شده در دیاکرونی زمان دارند. زمان به معنای همین همیشه و هموارگی عدم- تلاقی است، و نیز همین هموارگی رابطه- رابطه اشتیاق و انتظار: نخی که از یک خط فرضی ایدئال ظریف‌تر است و دیاکرونی آن را پاره نمی‌کند، بلکه دیاکرونی آن را در پارادوکس یک رابطه حفظ می‌کند، رابطه‌ای که با تمام روابط موجود در منطق و روان‌شناسی ما متفاوت است- منظور همین روابطی است که به جای اجتماع غایی، دست‌کم همزمانی را به حدود این روابط اعطا می‌کند.

مورسو بررسی مجدد

  • 9,500 تومان

کامل داود نویسندة الجزایری است که به زبان فرانسه می‌نویسد. مورسو بررسی مجدد مهم‌ترین رمان وی است که برای او شهرت جهانی و جوایز متعدد به همراه داشته است. از جمله این کتاب برنده جایزه گنکور رمان اول 2015، برنده جایزه انگلیش‌پن 2015، برنده جایزه فرانسوا موریاک 2014، برنده جایزه پنج‌ قاره فرانسه ‌زبان 2014 شده است. رمان کامل داود از همان جایی آغاز می‌شود که بیگانه کامو به پایان رسیده و بر مبنای یک ادعای اصلی بسط پیدا می‌کند. مورسو قهرمان رمان بیگانه آلبر کامو، در جریان محاکمه‌اش برای کشتن عربی بی‌نام و نشان ادعا می‌کند قصد قبلی برای کشتن کسی نداشته و فقط بر اثر آفتاب‌زدگی دست به قتل زده. کامل داود در مورسو، بررسی مجدد نامی به مقتول می‌دهد و برادرش را به عنوان راوی انتخاب و از زاویه دیدِ برادر مقتول، تمامی ماجرا را بازبینی می‌کند. کامل داود در مصاحبه‌ای تأکید می‌کند که این نام‌گذاری را نباید تا حد بازبینی مجددِ شخصیت رمان کامو تنزل داد: «با حذف اسامی، قتل و جنایت پیش پا افتاده می‌شود. اما وقتی مدعی نامتان می‌شوید، برای حقوق انسانی‌تان و برای احقاق عدالت بر‌می‌خیزید.»

عقل ساد

  • 38,000 تومان

بلانشو با روش خاص خودش، در صدد بیرون کشیدن نوعی عقلانیت از مارکی دو ساد از میان لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریزی‌های او در نوشتارش است تا بتواند ساد را به واسطه همان عقلانیتی که در او یافته نقد کند و تناقضاتش را عیان سازد. او در میان آثار ساد در پی یافتن نظامی است که بتوان منطق سادی را بزنمایی کند. بلانشو نبرد میان انسان سادی با دیگری (قانون، طبیعت، خدا) را بر پایه نبرد خصمانه نیروهایی می‌داند که او به آن‌ها آگاهی دارد. اما از آنجایی که شرط واقعیت یافتن یک نیرو، وجود نیرویی است که بر ضد آن عمل می‌کند، پس انسان سادی از پیش و با اقدامی سلبی، با نفی نیروهای دیگر در تلاش برای رسیدن به بالاترین درجه نیرو یعنی قدرت مطلق است. بنابراین این قدرت واقعیتش را از ویرانی و کشتار می‌گیرد. در این میان، آنچه مشخصا از این حاکمیت به دست می‌آید تنهایی مطلق است. و آزادی برآمده از این قدرت آزادی فردی است. در واقع ساد یک جزء (استثنایی در مقام کل) را به عنوان عامل برسازنده جهانی تصور می‌کند که بر پایه نیستی بنا شده است.

صفحه‌ی 1