هانا آرنت


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
مسئولیت و داوری
  • 300,000 تومان
  • با تخفیف: 300,000 تومان
خشونت
  • 129,000 تومان
  • با تخفیف: 129,000 تومان
در باب خشونت
  • 95,000 تومان
  • با تخفیف: 95,000 تومان
آزادی آزاد بودن (و چند مقاله دیگر)
  • 89,000 تومان
  • با تخفیف: 89,000 تومان
عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر (توتالیتاریسم)
عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر (یهودی‌ستیزی)
عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت حکومت توتالیتر (امپریالیسم)
محبت و آگوستین قدیس
  • 82,000 تومان
  • با تخفیف: 82,000 تومان
عشق و آگوستین قدیس
  • 120,000 تومان
  • با تخفیف: 120,000 تومان
عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر (جلد سوم) توتالیتاریسم
درس گفتارهای فلسفه سیاسی کانت (داوری)
  • 54,000 تومان
  • با تخفیف: 54,000 تومان
آیشمن در اورشلیم گزارشی در باب ابتذال شر (گالینگور)

مسئولیت و داوری

  • 300,000 تومان

«مسئولیت و داوری» مجموعه‌ای است از هشت نوشتار مستقل و پیشتر منتشرنشده از هانا آرنت (1906-1975) که متعلق‌اند به دهه پایانی عمر او. آرنت در «آیشمان در اورشلیم» این پرسش مهیب را پیش کشید که چطور می‌شود مردی که نه شیطان است نه هیولا عامل اصلی یکی از وحشتناک‌ترین جنایات تاریخ بشر باشد. «مسئولیت و داوری» کوشش او است در واپسین سال‌های عمر برای درک معنا و مفهوم این جنبه از ذات بشر. در جایی که معیارهای سنتی اخلاق نتوانستند فرهیخته‌ترین اعضای جامعه متمدن آلمان را از دست یازیدن به شنیع‌ترین کارها بازبدارند، قوه داوری انسان چطور خیر را از شر، و درست را از نادرست تشخیص می‌دهد؟ آرنت را عموماً متفکری در زمینه اندیشه سیاسی می‌شناسند. اما در مقالات این مجموعه، مخصوصاً در «پرسش‌هایی از فلسفه اخلاق» و «تفکر و ملاحظات اخلاقی»، اخلاق، به‌ویژه مسأله تشخیص خیر از شر و ماهیت شر، جایگاهی محوری در تأملات او می‌یابند. از همین رو است که مسئولیت و داوری اثری بسیار مهم است برای درک نگاه آرنت به اخلاق و همین‌طور سیاست.

خشونت

  • 129,000 تومان

کتاب «خشونت» با عنوان فرعی «اندیشه‌هایی دربارۀ سیاست و انقلاب» نام اثری کوتاه از هانا آرنت است که در سال 1970 منتشر شد. هانا آرنت نویسنده، بازماندۀ هولوکاست و یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان و نظریه‌پردازان «فلسفۀ سیاسی» بود. تفکرات و آثار او تأثیر شگفتی بر نظریه‌های سیاسی قرن بیستم و بیست‌ویکم میلادی در سراسر جهان داشته است. از مهم‌ترین موضوعاتی که آرنت در آثارش به آنها پرداخته است می‌توان به مقوله‌های قدرت، مسئلۀ شر، نژادپرستی، نقدِ فمنیسم، دموکراسی، توتالیتاریسم (تمامیت‌خواهی) و دیکتاتوری اشاره کرد. او آثار متعددی در زمینۀ تاریخ روشنفکران نوشت و در طریق آنها، به موضوعات آزادی و اخلاق در جامعه مدرن پرداخت و همچنین، پرده از جنبه‌های بسیار منفی توتالیستاریسم (تمامیت‌خواهی) برداشت. هانا آرنت خود را از تمامی مکتب‌های فکری و فلسفۀ موجود تا زمان خویش جدا نمود. آرنت را بیش از هر چیزی بابت جنجالی‌ترین اثر او «آیشمن در اورشلیم» می‌شناسند که بحث‌های فراوانی در مورد «مسئلۀ شر» برانگیخت. کتاب «خشونت» نیز یکی از مشهورترین و بحث‌برانگیزترین جستارهای هانا آرنت است که به‌طور تخصصی به مسئلۀ خشونت در دنیای مدرن پرداخت است.

در باب خشونت

  • 95,000 تومان

قدرت از این جهت با توانایی انسانی مطابقت دارد که صرفا کنشگری را در بر نمی‌گیرد بلکه کنش و اقدام هماهنگ را می‌طلبد. قدرت یک ویژگی فردی نیست؛ بلکه به یک گروه تعلق دارد و موجودیت آن تا زمانی است که گروه با هم باشند. زمانی که ما می‌گوییم فردی «در قدرت» است در حقیقت به در قدرت بودن شماری از افراد اشاره داریم که به فعالیت آنها اشاره می‌شود. لحظه‌ای که گروهی که قدرتی را در دست می‌گیرد (که بدون گروه یا افراد قدرتی وجود ندارد)، ناپدید می‌شود، «قدرت او» نیز ناپدید می‌شود. در کاربرد کنونی وقتی که ما سخن از یک «انسان قدرتمند» یا یک «شخصیت قدرتمند» به میان می‌آوریم ما پیشتر از واژه «قدرت» به‌طور مجازی استفاده می‌کنیم؛ آنچه که ما به‌طور غیر مجازی به آن اشاره می‌کنیم «توان» است. توان صریحا بیان گرامری است که به‌طور فردی یک امر شخصی را در بر می‌گیرد. این یک ویژگی پنهان در یک ابژه و یا فرد است و به ویژگی آن تعلق دارد که می‌تواند خود را با توجه به سایر اشخاص و یا امور اثبات کند ضرورتا مستقل از آنها است. توان قوی‌ترین فرد نیز همیشه مغلوب تعداد زیادی از افرادی است که اغلب با هم ترکیب می‌شود که دلیل آن چیزی نیست به جز این که قدرت را به خاطر استقلال خاص خود ویران می‌سازد. خصومت غریزی بسیاری از افراد نسبت به یک نفر همیشه از دید افرادی چون افلاطون تا نیچه به رنجش، و حسادت فرد ضعیف نسبت به قوی نسبت داده می‌شود اما این تفسیر روان‌شناختی آن چیزی نیست که مورد نظر ما است. این ماهیت یک گروه و قدرت آن برای چرخیدن به سوی استقلال، ویژگی توان فردی است.

آزادی آزاد بودن (و چند مقاله دیگر)

  • 89,000 تومان

ما که آزادی عمل و کرامتمان را مدیون انقلاب و لذا بنای نهادهای سیاسی کاملا جدید هستیم، باید همواره نقش مهم انقلاب در زندگی ملت‌ها را به خاطر داشته باشیم. انقلاب چه با ساخت فضایی جمعی برای آزادی به ثمر نشسته باشد و چه برای کسانی که خطرش را به جان خریده یا برخلاف میل و انتظارشان در آن سهیم شده‌اند، راه به فاجعه برده باشد، معنایش جامه عمل پوشاندن به یکی از بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین امکان‌های بشری است: تجربه یکتای آزاد بودن برای رقم زدن آغازی نو که نتیجه‌اش حس غرور از گشودن دروازه‌های جهان به روی نظم جدید دوران است. سلسله انقلاب‌ها که خوب یا بدْ تبدیل به مشخصه جهان ما شده‌اند، همواره فوران آغازهای نو را از دل سیر مستمر و موقت تاریخ به تصویر می‌کشند.

عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر (توتالیتاریسم)

  • 350,000 تومان

شاید بزرگ‌ترین خطا در مواجهه با نظام‌های توتالیتر خطای شناختی باشد. این اشتباه فاجعه‌بار که به سادگی می‌خواهد نظام‌های توتالیتر را در قالب انگاره‌ها و مقولات دیرینه استبداد و دیکتاتوری تعریف و فهم کند. دغدغه اصلی آرنت نیز همین است که نشان دهد توتالیتاریسم ماهیتا نوع جدیدی از حاکمیت است و یکسان‌انگاری آن با دیگر انواع حکومت باعث کوچک‌نمایی شری بی‌همتا می‌شود. آرنت جنبش‌های توتالیتر را شرح می‌دهد، اما به عنوان «حاکمیت توتالیتر» تنها بر دو رژیم تمرکز و اصرار دارد: شوروی استالینیست و آلمان ناسیونال‌سوسیالیست.با این مجلد، ادیسه سه‌گانه آرنت برای شناساندن «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» به پایان می‌رسد - البته این مجلد را فارغ از دو جلد پیشین (یهودی‌ستیزی و امپریالیسم) نیز می‌توان خواند و فهمید.

عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر (یهودی‌ستیزی)

  • 330,000 تومان

یهودی‌ستیزی ستون فقرات ایدئولوژی ناسیونال‌سوسیالیسم بود. به همین دلیل هیتلر تا لحظه‌ای که برای خودکشی دست به تپانچه بر‏د، حاضر نشد از سیاست‌های یهودی‌ستیزانه پرهزینه خود دست بکشد. اما جهان‌بینی یهودی‌ستیزی نه اختراع هیتلر و یارانش بود و نه حتی آن‌ها چیز جدیدی به آن افزوده بودند. هنر تیره آن‌ها فقط این بود که یهودی‌ستیزی سیاسی را که پدیده‌ای متعلق به قرن نوزدهم بود، در کانون یک ایدئولوژی کارآمد سیاسی نهادند. به همین دلیل، آرنت برای شرح «توتالیتاریسم» باید از جایی دورتر شروع کند و شرح دهد که یهودی‌ستیزی سیاسی مدرن چگونه در امتداد یهودی‌بیزاری غیرسیاسی دیرینه شکل گرفت تا در قرن بعد عصای دست حاکمیت توتالیتر شود. از این‌رو این مجلد را هم می‌توان مجزا خواند و فهمید و هم به منزله ورود به نظریه توتالیتاریسم آرنت.‏

عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت حکومت توتالیتر (امپریالیسم)

  • 310,000 تومان

آرنت روایت خود از حاکمیت توتالیتر را از شرح یهودی ستیزی شروع کرده بود، در این مجلد به ««امپریالیسم»» می رسد. توتالیتاریسم یک شبه از زهدان تاریخ زاده نشد، بلکه می توان ریشه های آن را در پدیده های پیشا توتالیتر جستجو و دنبال کرد. آرنت در زیر عنوان کلی ««امپریالیسم»» همین پیشینه را می کاود-از اتحاد عوام و الیت تا نژادباوری اشراف، از صدور سرمایه کاپیتالیستی تا آیین اژدهاکشی ماموران گمنام، از هزارتوی بوروکراتیک کافکایی تا ولع امپریالیستی برای بلعیدن دنیا، از دماغه امید نیک تا هند... مسئله کشف قوانین تاریخ یا طبیعت بود. عصر امپریالیسم عصر پیدایش خرافه ای است که گمان می کرد اگر کسی بتواند قوانین جاودان دنیا را کشف کند، آسوده خاطر می تواند قایق خود را به جریان ابدی تاریخ بسپرد. آرنت از این باریکه راه دور ما را به دروازه عصر توتالیتاریسم می رساند.

محبت و آگوستین قدیس

  • 82,000 تومان

آرنت در این کتاب یکی از دو مقوله کلیدی در اندیشه آگوستین یعنی «محبت» به ویژه معنا و مصداق فلسفی آن را از نوشته‌های خطابه‌ای و موعظه‌ای او توضیح می‌دهد و ضمنا تبیین می‌کند که چگونه محبت باید با دانش و خردورزی همراه باشد. این اثر پژواکی از استقال فکری و ذهن خلاق و بصیرت‌بین آرنت و نشان‌دهنده آن است که او نه فقط از استاد راهنما و الگوی فکری خود کارل یاسپرس مستقل است بلکه از برخی جهات، از دیگر استاد و شاید رقیب اندیشگی‌اش مارتین هایدگر نیز متمایز و متفاوت است.

عشق و آگوستین قدیس

  • 120,000 تومان

کتاب عشق و آگوستین قدیس نسخه بازنگری ‌شده رساله دکتری هانا آرنت است که زیر نظر مارتین هایدگر و کارل یاسپرس نوشته شده است. آرنت در این اثر، تحت تاثیر شیوه فلسفه‌ورزی استادانش، تفسیری اگزیستانسیال از دیدگاه آگوستین درباره عشق به دست می‌دهد: عشق به مثابه نحوه‌ای از «در جهان بودن». او از دو انگاره آگوستینی عشق بهره می‌گیرد: کوپیدیتاس و کاریتاس، که اولی عشقی تملک‌جویانه است و دومی عشقی عاری از خودخواهی. این دو از نگاه آرنت دو نحوه متفاوت از «در جهان بودن»اند؛ یکی گرفتاری در بند دنیا و دیگری آزادی از هر آنچه رنگ تعلق می‌پذیرد.

عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر (جلد سوم) توتالیتاریسم

  • 95,000 تومان

کاری که آرنت در کتاب توتالیتاریسم، جلد سوم از مجموعۀ سه‌جلدی عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر، قصد دارد انجام دهد، هرگز وظیفه‌ای ساده و بدیهی نیست. او باید سخت‌ترین کار ممکن را انجام دهد: باید نظریه‌ای ارائه دهد که نشان دهد حاکمیت توتالیتر (یا توتالیتاریسم) چه ماهیت، ساختار، سازماندهی و کارکردی دارد. کار وقتی دشوار می‌شود که توجه می‌کنیم او دو رژیم و جنبشی را مبنای نظریه‌پردازی خود نهاده است که دشمن یکدیگر بودند و در جنگی انسانسوز میلیون‌ها نفر را از همدیگر کشتند: رژیم بولشویستی‌ــــ‌‌کمونیستی شوروی و رژیم ناسیونال‌سوسیالیستی آلمان. چگونه می‌توان بزرگ‌ترین دشمنان تاریخ را همسرشت و همذات پنداشت و در یک دسته جای داد؟ آرنت با مطالعه‌ای تطبیقی، گوشه‌گوشۀ این دو جنبش و رژیم توتالیتر را زیر ذره‌بین نظری خود قرار داده و نشان داده است این دو، با آن‌که منادیان ایدئولوژی‌هایی متضاد و متخاصمند، در نهایت سازۀ سیاسی‌ـ‌اجتماعی یکسانی را بر پا کرده‌اند که در آن انسان به معنای واقعی کلمه از فرایند هستی حذف شده است: فرایندهای هیولایيِ تاریخ (کمونیسم) و طبیعت (نازیسم) جایگزین انسان کنشگر شده است و هر انسانی‌ ـ گناهکار و بی‌گناه، کنشگر یا بی‌کنش‌ ـ سر راه این فرایندها قرار گیرد، ماننــد موجـودی کـه هیـچ‌گاه وجـود نداشتـه اسـت، از میـان بـرداشتـه می‌شـود؛ یـا بــی‌درنــگ بـه جوخــۀ اعــدام سپــرده می‌شــود یـا در ظلمــت اردوگاه‌هـا به دیـار فراموش‌شدگان (که بسی بدتر از دیار مردگان است) سپرده خواهد شد. در نهایت، پس از آشنایی دقیق با نظریه‌ای که آرنت در این اثر تدوین کرده است، می‌تـوان داوری کـرد که کـدام رژیــم بر اســاس چــه ویژگی‌هایـــی توتالیتـــر، کـــدام شبه‌توتالیتر، کدام پیشاتوتالیتر و کدام غیرتوتالیتر است.

درس گفتارهای فلسفه سیاسی کانت (داوری)

  • 54,000 تومان

هانا آرنت در این کتاب که پس از مرگش نشر یافت جنبه مهم دیگری از امرسیاسی یعنی مقوله داوری را در قالب درس‌گفتارهای فلسفۀ سیاسی کانت به بحث می‌گذارد. آرنت این بخش را ادامه و تکمیل حیات ذهن می‌دانست که به زعم وی از «تفکر، اراده و داوری» تشکیل می‌شود. به تعبیری، بخش داوری از نظر عمق «نگین تمامی آثار» وی است. منظور او از داوری «قضاوت شخصی» نیست، بلکه حقیقتا داوری تاریخی است. داوری پس‌اندیشانه در مورد اعمالِ به‌یادماندنی و سرگذشت‌های معناساز به ما اطمینان می‌دهد حیات آدمی «بی‌معنا نیست» و اینکه کرامت و عزت آدمی پایه و اساسی استوار دارد. کانت هم‌صحبت خوبی برای روشن کردن معنای داوری است و در عین حال، پرداختن به جنبه‌های اندیشه او از مزایای فرعی کتاب است.

آیشمن در اورشلیم گزارشی در باب ابتذال شر (گالینگور)

  • 180,000 تومان

آیا ممکن است کسی بی‌آن که شرور باشد، مرتکب شرارت شود؟ این پرسش دشواری است که هانا آرنت، متفکر آلمانی، در جستجوی پاسخی برای آن راهی اورشلیم و دادگاه آدولف آیشمن می‌شود. بیش از پنجاه سال از انتشار «آیشمن در اورشلیم» می‌گذرد و این گزارش همچنان جنجالی‌ترین اثر هانا آرنت محسوب می‌شود. آرنت معتقد است که ما ترجیح می‌دهیم از هیولایی برخاسته از ظلمت شکست بخوریم تا از یک انسان معمولی، چون به این ترتیب خودمان را کمتر مقصر می‌دانیم.خلاصه‌ای از این کتاب در پادکست فارسی بی‌پلاس ارائه شده است.

1  صفحه‌ی 1