دیوید گریبر


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
شغل‌های چرند و پرند
  • 250,000 تومان
  • با تخفیف: 250,000 تومان
بدهی (5000 سال نخست)
  • 390,000 تومان
  • با تخفیف: 390,000 تومان
نظریه‌ای درباره شغل‌های مزخرف
  • 148,000 تومان
  • با تخفیف: 148,000 تومان

شغل‌های چرند و پرند

  • 250,000 تومان

با خودتان صادق باشید! اگر شغل شما وجود نداشت چه کسی متوجه نبود آن می‌شد؟ به‌عبارت دیگر، آیا شغلتان تاثیر معناداری بر جهان دارد؟ میلیو‌ن‌ها انسان شغل بیهوده دارند و خودشان هم می‌دانند که در شغل‌های «چرندوپرند» گیر افتاده‌اند. در اوایل قرن بیستم اقتصاددانان پیش‌بینی کردند فناوری موجب خواهد شد در دنیای مدرن فقط پانزده ساعت در هفته کار کنیم، اما این گفته محقق نشد؛ متوسط ساعت کار در صد‌سال اخیر افزایش یافته است. اکنون سه‌چهارم شغل‌ها در جوامع پیشرفته شغل‌هایی هستند که به نظر نمی‌آید ارزش خاصی به جامعه اضافه کنند. دیوید گریبر در «شغل‌های چرندوپرند» نشان می‌دهد چگونه این پدیده رخ داده و به‌جای مشارکت در تولید واقعی، کار کردن خود به غایتی مقدس تبدیل شده است. چگونه چنین شغل‌هایی نظام از‌هم‌گسیخته‌ی سرمایه‌داری را حفظ می‌کنند و چطور باید از دست این پدیده خلاص شویم. دیوید رالف گریبر (2020-1961) انسان‌شناس و کنشگر آنارشیست آمریکایی است که بیشتر با کتاب تاریخ پنج‌هزارساله‌ی‌بدهی شناخته می‌شود حوزه‌ی فعالیت تخصصی او انسان‌شناسی اقتصادی و اجتماعی بود. گریبر از 1988 تا 2007 استاد و پژوهشگر دانشگاه ییل بود و منحصرا بر بروی نظریه‌های ارزش کار می‌کرد، رویکردهای گوناگونی که بررسی می‌کننــد انسان‌ها چرا و تا چه اندازه اشخاص، ایده‌ها و مفاهیم را ارزش‌گذاری می‌کنند. زمانی که دانشگاه براساس یک تصمیم سیاسی او را مجدد استخدام نکرد، جنجالی آکادمیک با طوماری با بیش از چهارهزاروپانصد امضا به راه افتاد. بعد از آن گریبر تا سال 2013 به تدریس در کالج گلداسمیت لندن پرداخت. از جمله کنشگری‌های او می‌توان به اعتراض علیه سومین اجلاس سران قاره آمریکا و شرکت در تجمعاتی برضد مجمع جهانی اقتصاد اشاره کرد. گریبر شخصیتی برجسته در جنبش اشغال وال‌استریت بود و برخی شعار «ما 99 درصد هستیم» را به او منتسب می‌دانند.

بدهی (5000 سال نخست)

  • 390,000 تومان

دیوید گریبر انسان‌شناس معاصر (2020 ـ 1961) در کتاب بدهی به ارائه‌ تاریخ پیدایش و تحول پول می‌پردازد. او تلقی‌های متداول از تاریخ و چیستی پول را به نقد می‌کشد و تصویری نو از این پدیده‌ آشنا ترسیم می‌کند؛ تصویری که با بازگویی داستان تحول ادوار اقتصاد جهانی آمیخته است. به این ترتیب کتاب همچنین دریچه‌ای جدید به فهم سرمایه‌داری می‌گشاید و نشان می‌دهد که خاستگاه‌های مفهومی سرمایه‌داری در جاهایی است که اغلب انتظارش را نداریم.

نظریه‌ای درباره شغل‌های مزخرف

  • 148,000 تومان

تصور کنید که یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم مکانیک‌ها، کارگران شهرداری، معلمان، یا پزشکان و پرستاران ناپدید شده‌اند. احتمالا به‌زودی دردسر‌های زیادی خواهیم داشت و کم‌کم فجایعی رخ خواهد داد. اما حالا فرض کنید شغل‌هایی مثل کارشناس راهبرد مالی، لابیگر، مدیرکل امور راهبردی یا دستیار ویژه مدیرکل در امور اداری یک شبه محو شوند؛ به نظرتان مشکل خاصی پیدا می‌شود؟ دیوید گریبر، استاد فقید انسان‌شناسی در مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، در سال 2013 یادداشتی جنجالی منتشر کرد و مدعی شد در جهان امروز دست‌کم نیمی از شغل‌ها کاملا بیهوده‌اند و وجود آن‌‌ها جراحتی عمیق بر روان افراد جامعه وارد می‌کند. یادداشت‌ او خیلی زود محبوب شد و برش‌هایی از آن سر از در و دیوار متروی لندن درآورد. گریبر معتقد است کسانی که مشغول این قبیل کارها هستند روز را شب می‌کنند بی‌آنکه ارزش و معنایی در کار خود بیابند و بدتر آنکه نمی‌توانند از این بی‌معنایی سخن بگویند. بنابراین با معضلی نه صرفا اقتصادی، که سیاسی و اخلاقی مواجهیم. او در این کتاب با بیانی روشن و طنز‌آمیز انواع شغل‌های مزخرف را برمی‌شمرد و می‌کوشد ریشه‌های پیدایش این شغل‌ها و علل ماندگاری آن‌ها را بکاود و در نهایت سرنخ‌هایی برای اندیشیدن به راه‌حل این وضعیت پیدا کند.

صفحه‌ی 1