دیوید دیویس


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
آرای فلاسفه درباره فیلم خط باریک سرخ (مجموعه پدیدارشناسی و سینما 3)
زیباشناسی و ادبیات
  • 40,000 تومان
  • با تخفیف: 40,000 تومان

آرای فلاسفه درباره فیلم خط باریک سرخ (مجموعه پدیدارشناسی و سینما 3)

  • 50,000 تومان

ترنس مالیک، فیلسوف فیلم‌ساز، «خط باریک سرخ» را پس از بیست سال سکوت هنری و براساس داستانی با همین نام از جیمز جونز (1962) خلق کرد. این فیلم جنگی و حماسی داستان نبرد گروهی از نیروهای آمریکایی در جریان جنگ جهانی دوم را به شیوه‌ای جذاب و با نگاهی فلسفی بازگو می‌کند...

زیباشناسی و ادبیات

  • 40,000 تومان

شاید مخاطب بازاندیش ادبیات از خود پرسیده باشد که چرا نسبت به شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یک رمان عواطفی چون اندوه یا شادی یا خشم یا دلسوزی پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند حال آنکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند این شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها واقعی نیستند. به‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راستی هنگام درگیر شدن با رمان، چه اتفاقی برای وضعیت ذهنی و شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی باور ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد؟ چه چیز یک روایت را باور می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و چه چیزش را باور نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم؟ چرا ادبیاتی را دنبال یا حتی طلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که در ما عواطف منفی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیزد، مگر در زندگی خود از عواطف منفی پرهیز نداریم؟ این چه پارادوکسی است که در ادبیات به آن تن می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهیم؟! آیا تاکنون به شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی وجودی ادبیات، اعم از شعر و داستان، اندیشیده‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم؟ اگر یک تابلوی نقاشی وجودی تکینه دارد و دیگر تابلوهای مشابه همه جعلی بشمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند، وجود شعر یا داستان چگونه است؟ محملش کدام است؟ آیا متنی است که در نسخه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چاپی و دست‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشته دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ راستی متن چیست؟! چیزی ملموس و مادی است یا ناملموس و ذهنی یا هیچ کدام؟ آیا اثر همان متن است یا این دو متفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؟ نقد ادبی و تفسیر ادبی بدون تردید بر فهم روایت ادبی استوارند. اما فهم روایت چگونه رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد؟ اصلاً چندگونه معنا را می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای یک اثر ادبی متصور بود؟ فهم اثر ادبی کدام معنا را نشانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود؟ آیا معنای صریح زبانی معیار است یا معنای موردنظر مؤلف یا معنایی که مخاطب باهوش تفسیری خود و بسته به سیاق سخن و عرف زبانی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد؟ زیباشناسی ادبیات نوعی پژوهش عقلی است پیرامون پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از این دست. اگر بخواهیم این پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی کنیم و هر گروه را با عنوان مصطلح فلسفی خود بنامیم به‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب به نظریه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عواطف، وجودشناسی و شناخت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسیم. بی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گمان مخاطبی که از چنین مباحثی باخبر باشد و درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان بیندیشد به فهم ژرفتری از ادبیات دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

صفحه‌ی 1