چنانکه از عنوان و زیر عنوان کتاب برمیآید، غرض اصلی اثر حاضر به صورت کلی کوشش برای مقارنه ساختاری میان جهانبینی تصوف به نمایندگی ابنعربی و جهانبینی تائوئیسم به نمایندگی لائوتزو و چانگ تزو است.
من مطلعم که در راه چنین مطالعاتی دامهایی وجود دارد. مقارنه دو نظام فکری که فاقد ارتباط تاریخیاند، آن هم به گونه اتفاقی ممکن است به مشاهداتی درباره تشابهات و تفاوتهایی بینجامد که خود فاقد دقت علمی هستند. به منظور اجتناب از وقوع در چنین اشتباهی، ساختار بنیادی هر کدام از این دو جهانبینی به صورت مستقل و واضح و در دقیقترین شکل ممکن تبیین شده، آنگاه به ملاحظات مقارنهای پرداخته خواهد شد.