افسانه نجم آبادی


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
جریان‌های پنهان خانوادگی
  • 225,000 تومان
  • با تخفیف: 225,000 تومان
چرا شد محو از یاد تو نامم
  • 95,000 تومان
  • با تخفیف: 95,000 تومان
زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش (نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی)

جریان‌های پنهان خانوادگی

  • 225,000 تومان

افسانه نجم‌آبادی، مدت کوتاهی پس از درگذشت پدرش، درمی‌یابد که او در خفا برای بار دوم تشکیل خانواده داده و خودش هم خواهری دارد که از وجودش بی‌خبر بوده است. این اتفاق تبدیل به ایدۀ اصلی کتاب حاضر شده است. او در «جریان‌های پنهان خانوادگی»، از رهگذر روایت بی‌پردۀ ماجرای خانواده‌اش، از پیچیدگی‌های چندهمسری می‌گوید تا بدین‌ طریق به بررسی دگرگونی‌های عمیق و بنیادین‌ در مضامینی مانند عشق، ازدواج و زندگی خانوادگی در ایران اواسط قرن بیستم بپردازد. نجم‌آبادی نشان می‌دهد که چگونه ایدۀ «ازدواج از سر عشق» و «تک‌همسری» در میان طبقۀ متوسط نوظهورِ شهری در تهران ایدۀ غالب شد. او با بررسی رمان‌های عاشقانه، روزنامه‌ها، نمایشنامه‌ها و سایر آثار ادبی و همچنین تاریخ‌نگاری اشیایی مانند لباس عروسی، نامه‌‌‌های عاشقانه و عکس‌های خانوادگی و همچنین دگرگونی‌ معماری شهر تهران نشان می‌‌دهد که چگونه «تشکیل خانواده‌ با محوریت زن و ‌شوهر» بدل به انگارۀ ازدواج ایدئال می‌شود. در نتیجه خانواده‌های زَناشوهری جای خانواده‌های چندنسلی پیشین را می‌گیرد و طی یک نسل چندهمسری، که رویه‌ای است علنی و مقبول، بدل به تابو می‌شود و همین است که مردانی همچون پدرش را وامی‌دارد ازدواج دومشان را از دیگران مخفی نگه دارند.

چرا شد محو از یاد تو نامم

  • 95,000 تومان

کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم؟ شامل نُه مقاله از افسانه نجم‌آبادی، پژوهشگر حوزه زنان، است که طی سال‌ها به‌طور پراکنده در نشریات فارسی و انگلیسی‌زبان منتشر شده‌اند. در این میان، سه مقاله فارسی با ویراستی تازه در این کتاب آمده است. مقالات حاضر را به لحاظ مضمون می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ در دسته‌ای، نجم‌آبادی بر آن است تا تاریخ را از منظری بازخوانی کند که زن در آن غایب و در حاشیه نباشد و از این رو به سراغ رخدادهایی چون جنبش مشروطه در تاریخ معاصر ایران می‌رود و با واکاوی اسناد و مدارک موجود، به بازخوانی نقش زنان در این رخدادها می‌پردازد و در دسته‌ای دیگر، داستان‌ها و روایات محبوبی همچون بامداد خمار، هزار و یک شب، و داستان یوسف و زلیخا را بررسی می‌کند. او استدلال می‌کند که اغلبِ داستان‌هایی که با مضمون «مکر زنان» نگاشته شده، نه دربارۀ میل زن، بلکه درباره خیال‌پردازی‌های بسیار کهن مردانه است. به تعبیر او، ما نیازمند خوانش‌‌ها و بازنویسی‌هایی هستیم که تصویر برساختۀ زن را در این روایات به چالش بکشد، خوانش‌هایی که از طریق آن بتوان این متون را از تأثیر عمدتاً زن‌ستیز تقاسیر قبلی رها ساخت.

حکایت دختران قوچان (فاجعه فروش دختران کشاورزان قوچان برای پرداخت مالیات) از یادرفته‌های انقلاب مشروطیت

  • 45,000 تومان

فروش دختران قوچانی به ترکمانان و ارامنه عشق آباد در بهار 1323هجری قمری، در دوران حکومت آصف‌الدوله در خراسان و به اسارت رفتن زنان باشقانلو، در ماه رمضان همان سال، در حمله ترکمانان به ناحیه بجنورد در زمان حکمرانی سالار مفخم، رخ داد. اگر چه فقر رعیت و ظلم حکومت و حتی دخترفروشی ناشی از این دو، واقعه‌ای بی‌سابقه نبود. اما شرایط سیاسی زمان وقوع، این دو حادثه را تبدیل به یکی از داستان‌های مهم تظلم "ملت "علیه "دولت "کرد .داستان فروش "دختران قوچان "حکایتی شد که دهان به دهان گشت، از سر منبرها نقل شد، در شبنامه‌ها و انتباه‌نامه‌ها، رساله‌های ‹سیوال و جواب› و مناظرات، کاریکاتورها و تصنیف‌های سیاسی به شعر و طنز و طرح بازنگاری شد. اهمیت ملی این داستان چنان شد که از نخستین ماه‌های تشکیل مجلس اول، رسیدگی به "ماجرای دختران قوچان "یکی از موارد تظلم‌خواهی ملت علیه استبداد کهن و یکی از راه‌های آفرینش قدرت ملی شد .

زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش (نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی)

  • 69,000 تومان

این کتاب، پژوهشی دقیق در باب امر جنسی است که به واسطه مواجهه ایران با غرب در قالب مفاهیمی چون ملت، جنسیت، وطن و علم صورت‌بندی جدیدی به خود گرفته است. کتاب حاضر دفتر اول از کتاب «زنان سبیلو و مردان بی‌ریش» است که به پیشگاه خوانندگان فارسی زبان تقدیم می‌شود.

صفحه‌ی 1