آگوستو بوال


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
انقلاب در آمریکای جنوبی (نمایش‌نامه)
  • 40,000 تومان
  • با تخفیف: 40,000 تومان
زیباشناسی سرکوب‌شدگان
  • 26,000 تومان
  • با تخفیف: 26,000 تومان

انقلاب در آمریکای جنوبی (نمایش‌نامه)

  • 40,000 تومان

انقلاب در آمریکای جنوبی اثری مربوط به دوره جوانی آگوستو بوال و پیش از نظریه‌مند شدن تئاتر موسوم به «ستمدیدگان» است. هر چند در این نمایش‌نامه می‌توان به عینه ریشه‌های اندیشگی بوال را در آنچه او بعدها تئاتر ستمدیدگان خواهد نامید ردگیری کرد. نمایش‌نامه‌ای با گزنه‌های آیرونیک که هویت اصلی فرهنگ برزیل، یعنی فوتبال، را به عنوان ساختار نمایش‌نامه انتخاب می‌کند. او در ترکیبی کنایی اثر خود را «تئاتر مستند در دو نیمه» می‌نامد. ترکیبی ناهمجوش که توامان عریان‌کننده مقصود غایی نویسنده نیز هست. «دو نیمه» ارجاعی مستقیم به فرهنگ و قوانین فوتبال دارد و «تئاتر مستند» عبارتی عاریتی است تا بوال به واسطه آن زیست وحشتناک مردم سرزمینش را به صحنه‌ای گروتسک بکشاند. انقلاب در آمریکای جنوبی داستان شهروندی به نام ژوزه است. فردی از طبقه کارگر که دست بر قضا بیکار می‌شود و سرانجامی جز مرگ خنده‌آور ندارد.

زیباشناسی سرکوب‌شدگان

  • 26,000 تومان

هنر بخشی از فرهنگ است چرا که فرهنگ خود انسان است. و همین بخش از هستی اوست که انسان را انسان می‌کند. وجه تمایز ما و حیوان همین است. هنرمند برای ساختن فرهنگ، برای آفرین باید آزاد باشد که آنچه را می‌خواهد، انجام دهد. اگر تسلیم بازار شود، اگر قواعد آن را بپذیرد و از آفرینندگی دست بکشد، از هنرمند بودن انصراف داده است. من آن دسته از تاجرانی را که از کسب و کار خود هنر می‌سازند ستایش می‌کنم و به همین ترتیب برای هنرمندانی که از هنر خود تجارت می‌سازند متاسفم. و در این جهان در حال جهانی شدن، هنر و فرهنگ به سبب قدرتشان از ما ربوده شده‌اند و در خدمت همان هدف تجاری یعنی سود بیشتر درآمده‌اند. ... می‌دانیم که جوامع از طریق ساختارهایی متعارض پیش می‌روند: پس چطور می‌توانیم بپذیریم که در این تعارضات و درگیری‌هایی که چه خوشمان بیاید و چه نیاید بخشی از آن هستیم نوعی معافیت برای آدم‌های خیلی نجیب و پاک وجود دارد؟ چنین چیزی در کار نیست، ما همواره یا متحد سرکوب‌شدگانیم یا شریک سرکوبگران.

صفحه‌ی 1