علیرضا شفیعی نسب


فروشگاه ‌جیحون | مترجم | علیرضا شفیعی‌نسب

علیرضا شفیعی‌نسب متولد 19 آذر 1369 در دزفول است. او سال‌ 92 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران دریافت کرد. فعالیت او بیشتر در زمینه‌ی ترجمه‌ی آثار ادبی از زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی است، هرچند کتاب‌ها و مقالاتی چند با موضوعات دیگر نیز از او به انتشار رسیده است. از آثار ترجمهٔ شفیعی‌نسب می‌توان به رمان «دیار اجدادی» اثر فرناندو آرامبورو، کتاب «درباب سلامت روان» اثر آلن دوباتن، و نمایشنامهٔ «هزارویک شب» اثر ماریو بارگاس یوسا اشاره کرد. او در پاسخ به اینکه کدام کتاب خود را بیش از همه دوست دارد، گفت: «واژه به واژه‌ی کتاب‌هایی که ترجمه کرده‌ام دربردارنده‌ی خاطراتی تلخ و شیرین از مقاطع مختلف زندگی است و همه را دوست دارم». ضمن اینکه در سال 1400 رمان «نیمه‌شبی آرام» با ترجمه‌ی ایشان نامزد مرحله‌ی پایانی سی‌ونهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال در موضوع «ادبیات زبان‌های دیگر» شد. وقتی از او خواستیم چند کتاب برای مطالعه پیشنهاد کند، از سه کتاب خارجی («پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته» کن کیزی، «سور بز» ماریو بارگاس یوسا، «کوهستان به طنین آمد» خالد حسینی) و سه کتاب ایرانی («شاهنامه» فردوسی، «مثنوی معنوی» مولانا و «سووشون» سیمین دانشور) نام برد. از علاقه‌مندی‌های علیرضا شفیعی‌نسب می‌توان به ورزش‌های رزمی، سینما و سفر اشاره کرد.


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
آزاد (1 کودک و 1 کشور در پایان تاریخ)
  • 176,000 تومان
  • با تخفیف: 176,000 تومان
80000 ساعت (یافتن شغل رضایت‌بخش و مفید)
  • 289,500 تومان
  • با تخفیف: 289,500 تومان
10 باور بی‌اساس علم مدرن
  • 170,000 تومان
  • با تخفیف: 170,000 تومان
گریزی از شکست نیست
  • 118,000 تومان
  • با تخفیف: 118,000 تومان
دیار اجدادی
  • 173,000 تومان
  • با تخفیف: 173,000 تومان
گامبی وزیر
  • 95,000 تومان
  • با تخفیف: 95,000 تومان
روزی روزگاری در هالیوود
  • همراه با تخفیف
  • 76,000 تومان
  • با تخفیف: 73,720 تومان
به نام پدر به نام زندگی
  • 90,000 تومان
  • با تخفیف: 90,000 تومان
گلبرگی از دریا
  • 56,000 تومان
  • با تخفیف: 56,000 تومان
دوست داشتم هر شب به پیاده‌روی بروم و دیگر داستان‌های اوبابا (مجموعه داستان)
چگونه مرور کتاب بنویسیم
  • 70,000 تومان
  • با تخفیف: 70,000 تومان

آزاد (1 کودک و 1 کشور در پایان تاریخ)

  • 176,000 تومان

لیا دخترک یازده‌سالۀ اهل آلبانی است و دنیایش با عشق به استالین و عمو انور و جامعۀ آزاد و بی‌طبقه آمیخته شده است. پدر و مادرش مراقب‌اند که در حضور او حکومت را نقد نکنند؛ گاهی پچ‌پچ‌هایی می‌کنند دربارۀ خویشاوندانی که به «دانشگاه» رفته‌اند و بهانه‌هایی می‌آورند که چرا عکس انور خوجه را قاب نمی‌کنند تا اینکه بالأخره دیوار برلین فرو می‌ریزد و ستون‌های جامعۀ آلبانی نیز به لرزه در می‌آید. در یکی از میادین شهر، دانشجویان معترض سرِ مجسمۀ استالین را از بدنش جدا می‌کنند؛ مردم به خیابان‌ها می‌ریزند و آشوب درمی‌گیرد و تاریخ برای دخترک به پایان می‌رسد. حالا پای اصطلاحاتی مثل «جامعۀ مدنی»، «اصلاحات ساختاری» و «آزادی زنان» به میان آمده است؛ ژست‌ها و واژه‌ها تغییر کرده و رازهایی جدید شکل گرفته است. در این کتاب، لیا اوپی، استاد نظریۀ سیاسی در مدرسۀ اقتصاد لندن با نگاهی نافذ و طنزی ظریف و نثری گیرا، داستان زندگی آمیخته به سیاست خود و مردم آلبانی را روایت می‌کند و پرسش‌هایی مهم پیش روی خوانندگانش می‌گذارد: آزادی چیست؟ چه کسانی واقعا آزادند؟ و چطور وقتی پای عمل می‌رسد، عمارت آرمان‌هایمان به ویرانه بدل می‌شود؟

80000 ساعت (یافتن شغل رضایت‌بخش و مفید)

  • 289,500 تومان

ما حدودا 80000 ساعت از عمر خود را به کار اختصاص می‌دهیم. پس تعجبی ندارد که چنین دغدغه مهمی باشد. کار باید درآمد مناسب داشته باشد، باید بتوان با آن تاثیرگذار بود و فایده‌ای رساند. اما مسیرهای پیش رو چنان زیاد است، توصیه‌ها چنان متنوع است، که بعضا سردرگم می‌مانیم که چگونه می‌توان به بهترین وجه از آن 80000 ساعت استفاده کرد. دانشگاه برویم یا نرویم؟ اگر می‌رویم، چه رشته‌ای بخوانیم که با اهدافمان متناسب‌تر باشد؟ آیا باید سراغ تحصیلات تکمیلی برویم؟ چه‌زمانی نیاز به تغییر رشته است؟ آیا واقعا باید دنبال علاقه قلبی خود برویم؟ این‌ها و چندین سوال دیگر اجازه انتخاب آسان را از ما می‌گیرد و باعث می‌شود خیلی از ما با تصمیمات اشتباه وقت خود را هدر دهیم. کتاب حاضر برای تمام افراد نوشته شده است، چه کسانی که هنوز به صورت جدی به فکر و خیال کار نیفتاده‌اند، چه آنان که مشغول کار هستند، چه کسانی که ذهنشان درگیر دانشگاه است و چه آنان که در مراحل اولیه تصمیم‌گیری‌اند. این کتاب بر پایه تحقیقات و مصاحبه‌های بی‌شمار نوشته شده و هدفش ارائه توصیه‌هایی علمی و شفاف است که با اجرای آن‌ها بتوان در عین مهارت‌آموزی، تجربه‌اندوزی و کسب درآمد، فایده‌ای نیز به جامعه و جهان رساند و به اصطلاح تاثیر مثبتی داشت.

10 باور بی‌اساس علم مدرن

  • 170,000 تومان

آب در صد درجه به جوش می‌آید؛ ثابت گرانش زمین ده است؛ کاغذ تورنسل در محیط بازی آبی می‌شود؛ ‌زمین به دور خورشید می‌چرخد. این‌گونه یافته‌های علمی وابسته به احساسات و باورهای علوم تجربی، با داشتن روشی عینی و خالی از سوگیری، می‌توانند تصویری مطمئن و دقیق از جهان در اختیار ما بگذارند. اما روپرت شلدریک، زیست‌شناس سرشناس انگلیسی، مدعی است نظام‌ باورهای علوم تجربی معاصر دارای برخی مفروضات اساسی اما نیازموده است که از فرط تکرار به اصولی بدیهی تبدیل شده‌اند و کمتر دانشمندی به‌ خود اجازه می‌دهد که در آن‌ها شک کند. برای مثال، دانشمندان به ما می‌گویند روح وجود ندارد؛ فرایند تکامل کاملا تصادفی است؛ پدیده‌هایی مثل تله‌پاتی چیزی جز خرافه نیستند. شلدریک می‌گوید این باور‌ها، که ریشه در نگرش مکانیستی قرن نوزدهم دارند، نه تنها پشتوانه علمی ندارند، که حتی با یافته‌های اخیر نیز ناسازگارند. او در این کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن را توضیح می‌دهد و دانشمندان را به بازنگری در این باور‌ها فرا می‌خواند.‌

گریزی از شکست نیست

  • 118,000 تومان

والت ویتمن، شاعر پرآوازه آمریکایی، در شعر «آواز خودم» می‌گوید «زنده‌باد هر آنکه ناکام مانده» او در این فراز با زیرکی نشان می‌دهد که ناکامی نه یک رخداد گذرا، بلکه وضعیت مستدام زندگی‌های ماست. با این حساب، شکست نه مقدمه پیروزی، که مقدمه‌ای است برای شکستی دیگر. فرهنگ بشری همواره ناکامی و شکست را بیراهه‌ای می‌دانسته در حاشیه جاده اصلی موفقیت و کامیابی، اما جو موران در این کتاب ناکامی را وضعیتی اصیل می‌داند و ما را به بصیرتی فرامی‌خواند که ساموئل بکت سرلوحه زندگی‌اش قرار داده بود: در جوانی ناامید شو و پشت سرت را نگاه نکن. موران با نگاهی تیزبین تصور ما از اسوه‌های موفقیت و کامیابی را واژگون می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه سرگذشت آنها نیز از شکست آغاز شد و به شکست انجامید. او ادبیات و فلسفه و روانشناسی را به هم می‌آمیزد تا نیروی تسلی‌دهنده و امیدبخشی را آشکار کند که در پس ناکام ماندن نهفته است. به تعبیر موران، کلام تسلی‌بخش هم آراممان می‌کند و هم سرذوقمان می‌آورد؛ پس ای هم‌قطاران ناکام، به پیش!

دیار اجدادی

  • 173,000 تومان

از خودت می‌پرسی: ارزشش را داشت؟ و تنها پاسخت سکوت این دیوارهاست و چهره‌ات که هر روز در آینه پیرتر و پیرتر می‌شود و چهره‌ات که با نماهای کوچکی از آسمان به یادت می‌آورد که آن بیرون، زندگی جاری‌ست و پرنده هست و رنگ هست، اما فقط برای دیگران. اگر از خودت بپرسی مگر چه کار بدی کردم، صدایی در سرت می‌گوید: هیچ. خودت را فدای دیار اجدادی کردی. آفرین، پسرجان، حالا دیگر تعارف را کنار بگذاریم. اگر دوباره بپرسی، جواب می‌آید: سادگی کردم و مغزم را شستشو دادند.

گامبی وزیر

  • 95,000 تومان

شطرنج به رقابت خلاصه نمی‌شود و گاهی واقعا زیباست. اولین چیزی که مرا جذب شطرنج کرد، صفحه بازی بود؛ دنیایی کامل و جمع و جور که در 64 خانه خلاصه شده؛ دنیایی که در آن احساس امنیت می‌‌‌کنم؛ دنیایی که بر آن مسلطم و می‌توانم اداره‌اش کنم؛ دنیایی پیش‌بینی‌پذیر که اگر آسیبی در آن ببینم، فقط و فقط خودم را بابتش مقصر می‌دانم.

روزی روزگاری در هالیوود

  • 76,000 تومان

زنگ ماشین دیکته روی میز ماروین شوارز به صدا درمی‌آید. مدیربرنامه شاغل در شرکت ویلیام موریس با انگشت اهرم را پایین می‌دهد. «واسه قرار ساعت ده و نیم زنگ زده‌ای خانم هیملستین؟» صدای منشی‌اش از داخل بلندگوی کوچک درمی‌آید. «بله آقای شوارز. آقای دالتون بیرون منتظرتونه.» در دفتر ماروین که باز می‌شود ابتدا منشی جوانش، خانم هیملستین، وارد می‌شود. زنی بیست و یک ساله و هیپی مسلک است. دامن کوتاه سفیدی پوشیده که پاهای کشیده و برنزه‌اش را نمایان می‌سازد. موهای بلند و قهوه‌ای‌اش را دو گیسه بسته و دو طرف سرش آویزان کرده است، شبیه پوکوهانتش...

به نام پدر به نام زندگی

  • 90,000 تومان

این هم از زندگی من؛ مردی پنجاه و دو ساله و سالم، با همسری باهوش و عاقل و پرمحبت و سه بچه خوب، که با شغلی که هم دوستش دارم و هم در آن ماهرم. پس چرا خنده‌ای همیشگی روی لبم نیست؟ شاید وقتش رسیده پیر بودن را یاد بگیرم. باید آماده پذیرش دیوارهایی شوم که رفته رفته بین من و دیگران قد علم می‌کنند. باید زوال تدریجی محبت بچه‌هایم را بپذیرم تا این که در بهترین حالت فقط بتوانند وجودم را تحمل کنند. باید آماده شنیدن خبرهای درگذشت دوستان قدیمی و اقوامم شوم و با کسانی زندگی کنم که زنده می‌مانند اما شخصیت‌شان سرد و بی‌حوصله می‌شود. باید زوال ورون، جون، ماریو و تمام هم‌نسلانم را به تماشا بنشینم. البته همین بلا سر خودم هم می‌آید. در چشم همه به پیرمردی حوصله‌سربر تبدیل می‌شوم که همیشه حرف‌های تکراری می‌زند و خیلی چیزها را اشتباه می‌فهمد. احتمالا خودم متوجه هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌شوم. حتی زوال خودم را هم نمی‌بینم.

گلبرگی از دریا

  • 56,000 تومان

آن روز گرم تابستانی، 4 اوت 1939، تا ابد در ذهن ویکتور دالمائو و روزر بروگرا حک شد؛ هم در ذهن این دو جوان و هم بیش از دو هزار مرد و زن اسپانیایی که رهسپار آن کشور بلند و باریک آمریکای جنوبی شدند، کشوری که انگار به کوه‌ها چسبیده بود تا در دریا واژگون نشود. هیچ یک از آن‌ها چیزی از شیلی نمی‌دانست و سال‌ها بعد بود که نرودا آن را «گلبرگی از دریا و شراب و برف» با «دوالی از کف سیاه و سفید» معرفی کرد.

دوست داشتم هر شب به پیاده‌روی بروم و دیگر داستان‌های اوبابا (مجموعه داستان)

  • 56,000 تومان

در این گیرودار، چنان که خانم معلم پیش‌بینی کرده بود، به یاد اولین عکس دسته‌جمعی عمرمان افتادیم. گاه و بیگاه آن را از میان دفترهای قدیمی بیرون می‌آوردیم و التماسش می‌کردیم معنای هستی را بر ما آشکار کند. آن عکس هم ما را به یاد سرنوشت خوسه ارگی می‌انداخت، همان هم‌کلاسی‌مان، آن پسرک خنده‌روی ایستاده بر میانه پله‌های سنگی، که در نهایت در پاسگاه پلیس تحت شکنجه قرار گرفت و مرد. البته پاسخ‌های آن عکس همیشه هم غم‌انگیز نبود. بلکه همیشه در تایید آن ضرب‌المثل قدیمی بود که زندگی یعنی تغییر، و تناقضاتی که از این تغییرات برمی‌خیزد، لبخند به لبمان می‌آورد. مانوئل، بهترین جنگجوی ما در نبرد علیه دختران مدرسه متوسطه، سرانجام با یکی از آن‌ها ازدواج کرد و حالا زن‌ذلیلی‌اش شهره آفاق بود. مارتین و پدرو ماریا، دو برادری که هیچ‌گاه به کلاس‌های دینی نمی‌آمدند، حالا هر دو مبلغ مذهبی شده بودند و در آفریقا زندگی می‌کردند. «سوالاتی که آچاگا پیش می‌کشد جهان‌شمول و فارغ از زمان هستند. داستان‌های این اثر به طرز شگفت‌آوری نو و بسیار درهم‌آمیخته‌اند. آچاگا با قدرت قلم خود ما را مسحور می‌کند.»

چگونه مرور کتاب بنویسیم

  • 70,000 تومان

نشران و کتاب‌داران از مرورها برای فروش کتاب‌ها استفاده می‌کنند. نخستین سوالی که همیشه در این مورد از من می‌پرسند این است که «چگونه کسی مرورنویس می‌شود؟» مدرکی برای مرورنویسی وجود ندارد. برای اشتغال به مرورنویسی لزوما به مدرک زبان و ادبیات، روزنامه‌نگاری یا نویسندگی خلاق نیاز نیست. همه چیز در تجربه خلاصه می‌شود. به قول یکی از شخصیت‌های نمایش‌نامه گلن گری گلن راس فروش ملک یعنی موقعیت ملک، موقعیت ملک، موقعیت ملک. مرورنویسی هم یعنی تجربه، تجربه، تجربه...

صفحه‌ی 1