آرش جمشیدپور


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
تقابل منطق قدیم و جدید (جستارهایی مقایسه‌ای در فلسفه منطق)
دیوید هیوم (رساله‌ای درباره طبیعت انسان)
  • 27,000 تومان
  • با تخفیف: 27,000 تومان
تفسیر و بیش تفسیر (جهان تاریخ متن)
  • 12,000 تومان
  • با تخفیف: 12,000 تومان
ایمانوئل کانت (نقد عقل محض)
  • 13,000 تومان
  • با تخفیف: 13,000 تومان

تقابل منطق قدیم و جدید (جستارهایی مقایسه‌ای در فلسفه منطق)

  • 22,000 تومان

تقابل منطق سنتی و منطق جدید یکی از مباحث فلسفی-منطقی گرم و پرشوری بود که در نیمه اول قرن بیستم در میان مدافعان این دو نظام منطقی درگرفته بود.با این حال، در جامعه فلسفی- منطقی ما بحث چندان نظام‌مند و جامعی در باب تقابل‌های این دو منطق وجود ندارد. می‌توان پرسید که مدافعان منطق قدیم (منطق ارسطویی-قرون وسطایی) در غرب چه پاسخ‌هایی به چالش‌های بر‌آمده از ظهور منطق جدید دادند؟ آشنایی با نظرگاه منطق دانان ارسطویی- توماسی معاصر مواد فکری لازم را برای تامل درباره تقابل منطق قدیم و جدید فراهم می‌کند. مکتوبات این دفتر در خدمت چنین هدفی است. هنری بابکاک ویچ،منطق دان ارسطویی-توماسی معاصر، مفاهیم و مسائل فراموش‌شده منطق قدیم را بار دیگر به صحنه می‌آورد و یادآوری می‌کند که روزگاری منطق‌دانان نگاه دیگری به «مفهوم»، «گزاره«، «استدلال»، «حمل»، «هستی‌مند عقلی»، «صورت»، «ماده»، «قصدیت» و ... غیره داشتند.دیدن این دو نظام منطقی در آینه یکدیگر شناخت دقیق‌تر ویژگی‌های هر یک را ممکن می‌کند.

دیوید هیوم (رساله‌ای درباره طبیعت انسان)

  • 27,000 تومان

«رساله‌ای درباره طبیعت انسان» اثری بسیار پیچیده، بی‌نهایت جذاب و سخت تأثیرگذار است. در این کتاب، هیوم جسورانه می‌کوشد تا، بر اساس روش‌های علمی، تبیینی سکولار از طبیعت ذهن انسان عرضه کند، و این کوششِ او توأم است با درس‌هایی شکاکانه درباره گستره معرفت انسان. تلقی‌های متفاوتی از برنامه رساله وجود دارد و هر یک از آنها بر اهمیتِ یکی از خطوط فکريِ متفاوتی که در رساله یافتنی‌اند تأکید می‌کند؛ این خطوط فکری عبارت‌اند از طبیعت‌گرایی، شک‌گرایی و نوعی برنامه تحلیلی یا مفهومی، که مستلزمِ برنهادی درباره مفاهیم و نسبت آنها با تجربه است. تفسیر طبیعت‌گرایانه رساله را در فضای روزگار هیوم قرار می‌دهد؛ در دورانی که بسیاری می‌خواستند «نیوتن ذهن» باشند. تفسیر شکاکانه رساله را در چارچوب مباحث معرفت‌شناختيِ فلسفه شکاکانه قدیم و مناقشات معرفت‌شناختيِ فلسفه معاصر قرار می‌دهد. و تفسیر تحلیلی یا مفهوميْ رساله را با فلسفه تحلیلی و دل‌مشغولی‌های معناشناختی آن مرتبط می‌کند. این کتاب بخشی از مجموعه‌ای‌ با عنوان «متون محوری فلسفه» است که بناست با توضیحاتی کوتاه و روشن، گرچه نه‌ ابتدایی، مهم‌ترین آثار تاریخ فلسفه را به خوانندگان معرفی و آنها را برای مواجهه با خود این متون آماده کند.

تفسیر و بیش تفسیر (جهان تاریخ متن)

  • 12,000 تومان

برخی نظریه‌های معاصر نقادی قائل‌اند که تنها خوانش قابل اعتماد از یک متن خوانش نادرست است، تنها موجودیتی که متن دارد معلول زنجیره‌ای از پاسخ‌هایی است که آن متن برمی‌انگیزد... و متن فقط یک پیک نیک است که در آن مولف واژه‌ها را می‌آورد و خواننده معنا را. حتی اگر این سخن درست بود، واژگانی که مولف می‌آورد مجموعه‌ای بسیار دردسرآفرین از شواهد بااهمیتی هستند که خواننده نمی‌تواند به سکوت یا همهمه از کنارشان بگذرد... تفسیر متن همانا تبیین این مطلب است که چرا این واژگان می‌توانند از طریق شیوه‌ای که تفسیر می‌شوند،‌ کارهایی خاص (و نه هر کاری را) انجام دهند. بین سرگذشت اسرارآمیز تولید متنی و انحراف کنترل‌ناپذیر خوانش‌های آتی آن، متن به ما هو متن هنوز نمایانگر حضوری دلگرم‌کننده است، نقطه‌ای که می‌توانیم به آن بچسبیم.

ایمانوئل کانت (نقد عقل محض)

  • 13,000 تومان

نقد عقل محض یکی از مهم‌ترین و دشوارترین متونِ تاریخِ فلسفه به شمار می‌رود. در این کتاب، کانت نظریه‌ی «ایده‌آلیسم استعلایی» را می‌پرورد که هدف آن اصلاحِ مشکلاتی است که نظریه‌های فیلسوفانِ عقل‌گرا و تجربه‌گرا پدید آورده بودند … فلسفه‌ی نظريِ کانت را اغلب پاسخی به یک پرسش بنیادی می‌دانند: گزاره‌های ترکیبی پیشین چگونه ممکن‌اند؟ پیش از کانت، اعتقاد عمومی بر این بود که فقط احکام تحلیلی می‌توانند پیشین و ضروری باشند. با این حال، کانت معتقد است که معرفت در ریاضی و علم بر احکام ترکیبی پیشین مبتنی است … او قصد دارد چشم‌انداز ما را درباره‌ی نسبت بین سوژه‌ی شناسنده و ابژه‌های معرفت تغییر دهد. بنا به ادعای کانت، فیلسوفان قبلاً فرض می‌کردند که ابژه‌ها مستقل از ذهن وجود دارند، اما این فرض به مشکلاتی منجر می‌شود؛ از جمله اینکه نوعی شکافِ معرفت‌شناختيِ پرنشدنی بین سوژه (شناسنده) و ابژه گشوده می‌شود. از نظر کانت، تنها راه‌حل این است که ابژه‌ها ناگزیر باشند با برخی شرایطِ معرفت‌شناختيِ پیشینِ ذهن توافق داشته باشند و مفهومِ ابژه بودن از پیش به سوژه وابسته باشد (انقلاب کپرنیکی). این کتاب بخشی از مجموعه‌ای‌ با عنوان «متون محوری فلسفه» است که بناست با توضیحاتی کوتاه و روشن، گرچه نه‌ ابتدایی، مهم‌ترین آثار تاریخ فلسفه را به خوانندگان معرفی و آن‌ها را برای مواجهه با خود این متون آماده و ترغیب کند.

صفحه‌ی 1