داستان لاوری همچون جعبه یا عروسکی چینی است که جعبه یا عروسکی دیگر در دل خود دارد. کلیت «سنگ جهنم» جهان کبیری است که جهانهای صغیر متعددی درون خود تعبیه کرده و این جهانهای صغیر هم جهانهای کوچکتری را در بر میگیرند که به گونهای تمثیلی همان کلیت را بازنمایی میکنند. فصل خیمهشببازی، و داستانهایی که گری، بتل و کالووسکی تعریف میکنند نمونههایی از این جهانهای صغیرند. حرکت نوولا مثل کشتی رانی در خطِ مایل است. خط مایل خطی است که کشتی طی آن، طول جغرافیایی حرکت مستقیم را قطع میکند. این حرکت زیگزاگی و مارپیچ را در روان آشفته و زمان پریش شخصیتها، در حرکات خودشان و کشتیها، و همینطور در سیر روایت داستان میتوان دید.