غالبا از روی هر سوژه میتوان طرحهایی گوناگون نوشت؛ به این معنی که از روی یک سوژه میتوان پنچ یا ده «یا به قول برخی حتی صد» طرح گوناگون نوشت. مثلا میتوان با دست بردن در اجزای آنها یا عوض کردن نوع عناصری مثل حوادث، شخصیتها، عوامل بحرانزای درونی یا بیرونی شخصیت، فضا و محل وقوع، الگوهای طرح «مثلا الگوی انتقام را تبدیل به الگوی فرار کرد؛ فصل سیزدهم»، یا قالب آنها «رمان جنایی را تبدیل به رمان عشقی کرد؛ فصلهای شانزدهم تا نوزدهم»، به طرحی با ساختاری دیگر رسید...