مارا/ساد از مهمترین نمایشنامههای سیاسی - تاریخی در قرن بیستم است و رویکردی روانکاوانه و سیاسی به انقلاب فرانسه - تاریخ مشترک اروپاییان - دارد. اگرچه رویکرد مارکسیستی - استالینیستی پیتر وایس به مفهوم انقلاب برای من ایستاده در ایران راهگشا نیست و یادآور خوانشهای ایدوئولوژیک از تاریخ ایران و تحریف آن است، اما مارا/ ساد میتواند نمونه پرمناقشهای از رویکرد نمایشنامهنویس به تاریخ باشد و نشان دهد که چگونه میتوان با مفاهیم متضاد و متعارض، بدنهای شکافخورده، ایدههای از دسترفته یا تحققنیافته، انسانهای محروم از خویشتن و حوزه عمومی، تاریخ را در درام روایت کرد و بر ساختی دیگر از آن ارائه داد.