برگردان فارسی این کتاب در قالب چهار مبحث فلسفه، انسان شناسی، تاریخ و سیاست عرضه گردیده است. "ایگلتون بر آن است که از نظر مارکس ما هنگامی که آزاد میشویم که بدون انگیزهی ضرورت جسمانی تولید کنیم؛ و همین سرشت است که درنظر مارکس گوهر همگی ما را تشکیل میدهد. ایگلتون، با ذکر این نکته که مارکس بیشتر دغدغهی تفاوت دارد تا برابری، توضیح میدهد که از لحاظ مارکس آزادی مستلزم خلاصی از کار تجاری است، آزادی همانا "نوعی افزون آفریننده بر آن چیزی است که به لحاظ مادی ضروری است". ایگلتون شرحی کلی در باب ارتباطهای میان تولید، کار و مالکیت عرضه میکند، مفهومهایی که در واقع هستهی اصلی اندیشهی مارکس را تشکیل میدهند. سپس شرحی از اوتوپیای مارکس به دست میدهد: "این اوتوپیا جایی است که در آن کار خودکار میشود، به نحوی که لذت از کی هلو یا خشنودی از یک کوارتت زهی همان اندازه جنبههایی از خود تحقق بخشی ما به شمار میآیند که ساختن سدها یا بیرون دادن چوب رختی". ایگلتون بر آن است که در سوسیالیسم مارکس، در سوسیالیسم فردایی، و نه سوسیالیسم کاریکاتوریوار که تا کنون به بشر عرضه شده، عرصهی زندگی و تولید بیشتر به عرصهی زیبایی شناسی میماند، عرصهای که بینیاز از ضرورتها و نیازهای بیرونی است و در آن سرانجام ارزش مصرف بر ارزش مبادله چیرگی میگیرد؛ و کار نه اجباری بردهوار بلکه نیازی مبرم به خودپروری و آزاد ساختن نیروهای آفرینندهی آدمی خواهد بود".