رابطه سینما و تماشاگر چیست؟
در حوزه «نظریه فیلم» این اصلیترین پرسش است و نویسندگان کتاب حاضر، السیسر و مالتی هاگنر، دقیقا همین پرسش را در کانون کتاب پرمایه و جذاب خود قرار دادهاند، کتاب پرطرفداری که اکنون نسخه بازبینیشده آن در اختیار شماست.
هر نوع از سینما (و هر نظریه فیلم) نخست تماشاگری آرمانی را متصور میشود و سپس، مجموعهای از تعاملات پویا را بین پرده سینما و ذهن، بدن و حواس تماشاگر ترسیم میکند.
در پیوند با «تعاملات» مزبور، نویسندگان کتاب حاضر با استفاده از هفت پیکربندی مشخص در رابطه بین تماشاگر و پرده که به نحوی پیشرونده از روابط «بیرونی» به روابط «درونی» میل میکنند، مهمترین مراحل نظریه فیلم را از سرآغازهای آن تا زمان حال دنبال میکنند؛ از نظریههای نئورئالیستی و مدرنیستی گرفته تا نظریههای روانکاوانه، آپاراتوس، پدیدارشناسانه، و شناختگرا، تا داد و ستدهای اخیر نظریه فیلم با فلسفه و عصبشناسی.