این مقالهها درباره دلالت در سینما نخستین و مهمترین کتاب نظریهپرداز بزرگ سینما کریستین متز است. آیا سینما زبان است؟ این پرسشی است که متز مطرح میکند و با دیدی موشکافانه به تحلیل آن میپردازد. پاسخ پایانی او این است که با وجود اینکه سینما با زبان کلامی ما تفاوتهای بسیار دارد، اما در نهایت رسانه ارتباطی قانونمندی است که تدوین دستور زبان آن به عهده نشانهشناسی سینماست. کتاب، حاوی شرح متز درباره طبقهبندی مشهور قطعههای خودمختار او و به کارگیری آن در مورد فیلم خداحافظ فیلیپین است. اندیشههای متز درباره سینمای نو و نارسایی ملاکهایی که برای تعریف آن به کار گرفته میشود، از بخشهای خواندنی کتاب است.