جميل آريايي


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
پیام‌آور ستاره‌ای
  • 125,000 تومان
  • با تخفیف: 125,000 تومان
برتری کوانتومی (انقلاب کامپیوتر کوانتومی چگونه همه چیز را دگرگون خواهد کرد)
اسرار فیزیک مدرن
  • 100,000 تومان
  • با تخفیف: 100,000 تومان
زنده در آتش (جوردانو برونو گالیله و دادگاه تفتیش عقاید)
تقارن و این جهان زیبا
  • 200,000 تومان
  • با تخفیف: 200,000 تومان
افکار سوم
  • 40,000 تومان
  • با تخفیف: 40,000 تومان
چرا با سگم از نسبیت می‌گویم
  • 75,000 تومان
  • با تخفیف: 75,000 تومان
معادله خدا (در جستجوی نظریه‌ی همه چیز)
  • 100,000 تومان
  • با تخفیف: 100,000 تومان
گالیله و منکران علم
  • 130,000 تومان
  • با تخفیف: 130,000 تومان
تا پایان زمان (ذهن ماده و کنکاش ما برای معنا در جهانی در حال تحول)
زبان طبیعت (چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید)
پارادوکس‌ها (9 معمای بزرگ فیزیک )
  • 26,000 تومان
  • با تخفیف: 26,000 تومان

پیام‌آور ستاره‌ای

  • 125,000 تومان

کتاب پیام‌آور ستاره‌ای تفسیری است روزآمد بر پیامدهای علمی، سیاسی، فرهنگی، و اجتماعی کشف‌های گالیله با تلسکوپ دست‌سازش که آنها را به سال 1610 در کتابی با همین عنوان، «پیام‌آور ستاره‌ای»، منتشر کرد. نیل دوگراس تایسون، دورنمای کیهانی‌اش را روی تمدن زمین متمرکز می‌کند و نور تازه‌ای بر گسل‌های مهم دوران ما - جنگ، سیاست، حقیقت، زیبایی، جنسیت، و نژاد - می‌تاباند و حس ژرف‌تری از اتحاد را در همه‌ ما برمی‌انگیزد. در روزگارانی که دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی ما قطبی‌تر از همیشه شده‌اند، تایسون نسخه‌ نوش‌دارویی را برای ما می‌پیچد که تا دیر نشده آنچه را میان ما انسان‌ها تفرقه افکنده است درمان کند. این نوش‌دارو ترکیب دو چرخ ارابه‌ روشنگری، دورنمای کیهانی و عقلانیت علم است. مغز آدمی که نگاهی ژرف دارد به این که علم جهان هستی و سیاره زمین را چگونه می‌بیند، توانایی آن را نیز دارد که الویت‌های حیات را شناسایی کند و به ما بگوید که برای تحقق یافتن این اولویت‌ها چگونه باید رفتار کنیم. چنین دیدگاهی حکایت از آن دارد که نگاه ما به فرهنگ، جامعه، و تمدن باید دگرگون شود. در این کتاب ما در قلمرو علم گام برمی‌داریم که دنیا را متفاوت می‌بیند و آن را متفاوت ترسیم می‌کند. تایسون از حل مسائلی سخن می‌گوید که جهان با آنها درگیر است و زنده بودن را عزیز می‌دارد و با گرمی و فصاحت از حقایق زیبا و هوشمندانه‌ای پرده برمی‌دارد که درباره‌ همه‌ ما به کار می‌روند. ما این حقایق را از شناختی که از جایگاه‌مان در جهان هستی داریم به دست آورده‌ایم.

برتری کوانتومی (انقلاب کامپیوتر کوانتومی چگونه همه چیز را دگرگون خواهد کرد)

  • 200,000 تومان

موفقیت افسارگسیخته پردازنده ریزتراشه چه بسا به پایان رسیده باشد. ریزتراشه‌های سیلیکونی سنتی که امروزه ابعادشان به کوچک‌ترین مقدار ممکن خود رسیده است، از حل بزرگ‌ترین چالش‌های آدمی، از تغییرات آب و هوا گرفته تا گرسنگی جهانی و بیماری‌های درمان‌ناپذیر ناتوان مانده‌اند. اینک کامپیوترهای کوانتومی از راه رسیده‌اند که از قدرت و پیچیدگی قلمرو اتمی بهره می‌برند، انقلابی را نوید می‌دهند که از همه جهات با انقلاب روزگاران ترانزیستور و ریزتراشه شانه به شانه می‌ساید. فواید بی‌همتای قدرت محاسباتی کامپیوترهای کوانتومی منادی پیشرفت‌هایی هستند که می‌توانند هر جنبه‌ای از زندگانی روزمره آدمی را دگرگون سازند. شرکت‌های خودروسازی، مؤسسات پژوهشی پزشکی، و شرکت‌های مشاوره‌ای روی کامپیوترهای کوانتومی سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند، به این امید که قدرت محاسباتی این کامپیوترها را در طراحی وسایل نقلیه کارآتر، تولید داروهای حیات‌بخش و بهبود تولیدات صنعتی به کار ببرند تا در اقتصاد انقلابی رخ دهد. لیکن اینها همه آغاز راه است. دست‌آخر با کامپیوترهای کوانتومی خواهیم توانست چنان رآکتورهای گداخت هسته‌ای بسازیم و انرژی تجدیدپذیر پاک تولید کنیم که نه پس‌مانده هسته‌ای رادیواکتیو دارد و نه با خطر ذوب شدن روبروست. با این کامپیوترها به رمز و راز فرآیندهای زیست‌شناختی پی خواهیم برد و کود طبیعی ارزان تولید و در نتیجه جمعیت رو به رشد جهان را تغذیه خواهیم کرد. با این کامپیوترها سازوکار رازآلود تا شدن مولکول پروتئین را فاش می‌کنیم که در دل بیماری‌های درمان‌ناپذیر پیشین، چون آلزایمر، ای‌ال‌اس، و پارکینسون نهفته است و از این رو خواهیم توانست طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی کنیم. هیچ مشکلی نیست که آدمی با آن روبرو باشد و کامپیوتر کوانتومی نتواند حل کند. در این کتاب میچیو کاکو با شور و اشتیاق و قلم روانی که دارد، داستان هیجان‌انگیز برتری کوانتومی را روایت می‌کند که علم روز است و بر آینده نژاد آدمی تأثیر به‌سزایی دارد. این کتاب که پرفروش‌ترین کتاب نشریه نیویورک تایمز است، سفری است هیجان‌انگیز به بزرگ‌ترین دستاورد تکنولوژیکی آدمی - محاسبات کوانتومی - که چه بسا به هوش مصنوعی این قدرت را خواهد داد که تعدادی از بزرگ‌ترین مشکلات آدمی، چون گرمایش جهانی، گرسنگی جهانی، و بیماری‌های درمان‌ناپذیر را حل کند و دست‌آخر بر ژرف‌ترین اسرار علم پرتو افکند.

اسرار فیزیک مدرن

  • 100,000 تومان

1600 سال پیش از آگوستین قدیس پرسیدند که «زمان چیست؟» او در پاسخ چنین گفت، «اگر کسی از من این سوال را نکند، جواب آن را می‌دانم، لیکن اگر بخواهم جواب آن را بدهم، نمی‌دانم.» زمان بر زندگانی‌های ما حکمرانی می‌کند و در بافت جهان هستی تنیده شده است، از طلوع و غروب خورشید گرفته تا چرخه‌های طبیعت، فرآیندهای فکری در مغزهای ما، و ریتم‌های زیستی در روزهای ما. چیزی نیست که تا این حد بر هستی ما چنگ انداخته و توضیح‌اش به این اندازه مشکل باشد. با وجود این، در این دوره‌ی 24 درسی جذاب، شون کارول نویسنده‌ی نام‌آشنا و دانشمند، راهنمای ما در سفری هیجان‌انگیز به گذشته، حال، و آینده است. او در این درس‌ها نشان می‌دهد که چگونه یکی از جنبه‌های جهان هستی که ما تجربه می‌کنیم، به نام آنتروپی، ما را با لحظه‌ی تشکیل جهان و امکان هستی چندجهان پیوند می‌دهد که به مراتب پیچیده‌تر و متنوع‌تر از کیهانی است که ما می‌شناسیم. در این دوره‌ی درسی پروفسور کارول از سیاهچاله‌ها، تورم کیهانی، و انرژی تاریک سخن می‌گوید و به پرسشی پاسخ می‌دهد که تا این اواخر بی‌پاسخ بود و آن این است که قبل از مهبانگ چه رخ داده است؟ تمرکز او بر فیزیک زمان است، لیکن بعضی از نگرش‌های فلسفی، مفهوم زمان را توضیح می‌دهد. افزون بر آن، در این درس‌ها او از ادراک ما از زمان، سازوکار حافظه، و امکان سفر در زمان به گذشته و آینده نیز بحث می‌کند.

زنده در آتش (جوردانو برونو گالیله و دادگاه تفتیش عقاید)

  • 165,000 تومان

در سال 1600، دادگاه تفتیش عقاید کاتولیکی، جوردانو برونو، فیلسوف و کیهان‌شناس را به بدعت‌گذاری متهم کرد و او را در کامپو دوفیوری شهر رُم زنده در آتش سوزاند. تاریخ‌دانان، دانشمندان، و فلاسفه از دیرباز بر این باور بوده‌اند که عقاید دینی برونو باعث و بانی اعدام او بوده‌اند و پیوند میان مطالعات او درباره‌ی سرشت جهان هستی و محاکمه‌اش را انکار کرده‌اند. آلبرتو مارتینز، استاد تاریخ علم در دانشگاه آستین تگزاس، در کتاب زنده در آتش با استناد به سند تازه‌ای ادعا می‌کند که در واقع باورهای کیهان‌شناختی برونو- از جمله این که ستارگان خورشیدهایی هستند که جهان‌های سیاره‌ای چون جهان ما آنها را دور می‌زنند، و این که زمین حرکت می‌کند چون روح دارد- از عوامل عمده‌ی محکومیت وی بوده‌اند. مارتینز از پیوند میان محاکمات برونو و رویارویی‌های دادگاه تفتیش عقاید با گالیله در سال‌های 1616 و 1633 می‌گوید و نشان می‌دهد که عده‌ای از همان مفتشین برونو، گالیله را نیز به میز محاکمه کشانده‌اند، به ویژه که یکی از این مفتشین شدیدترین انتقاد‌ها را در محاکمات گالیله در دادگاه تفتیش عقاید علیه او مطرح کرد و باعث محکومیت گالیله شد. این مفتش اندک زمانی پس از پایان دادگاه گالیله در سال 1633 رساله‌ای نوشت و در آن گالیله و پیروان کپرنیکی دیگر را از بابت باورهای کیهان‌شناختی‌شان محکوم کرد، باورهایی از جمله جهان‌های زیادی وجود دارند و زمین حرکت می‌کند چون روح دارد. این کتاب تاریخ اخترشناسی را به چالش می‌کشد و دستاوردهای علمی برونو را بر دستاوردهای علمی گالیله مقدم می‌داند و نشان می‌دهد که، نه باورهای دینی، بلکه باورهای کیهان‌شناختی برونو بودند که باعث مرگ وی شدند.

تقارن و این جهان زیبا

  • 200,000 تومان

دانشمندان که از یک‌سو ستارگان دوردست و از سوی دیگر کوچک‌ترین اجزای ماده را مطالعه می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که قوانین فیزیک یکسانی در همه زمان‌ها و در همه مکان‌ها بر کل جهان هستی حاکم‌اند. فیزیکدان‌ها این ثبات ازلی و فراگیر قوانین فیزیک را تقارن می‌نامند. تقارن اصل اساسی‌ای است که قوانین طبیعت را تعریف می‌کند و از این‌رو جهان هستی را تحت کنترل دارد. چنین دیدگاهی که از هر جنبه‌ای مهم است، یکی از بزرگ‌ترین کامیابی‌های مفهومی فیزیک مدرن و از بنیادی‌ترین تلاش‌های معاصر برای کشف نظریه وحدت‌یافته بزرگ است که همه قوانین فیزیک را تبیین می‌کند. در این کتاب عامه‌فهم که با نثری شیوا نوشته شده است، لئون ماکس لدرمن فیزیکدان برنده جایزه نوبل و کریستوفر تی هیل فیزیکدان، مفهوم فوق‌العاده ظریف تقارن را شرح می‌دهند و از همه پیامدهای بنیادین آن در حیات روی زمین و جهان هستی در مقیاس بزرگ می‌گویند. این دو نه تنها به زبان ساده مفاهیمی را توصیف می‌کنند که خاصه فیزیکدان‌ها و ریاضیدان‌ها هستند، بلکه از زیبایی ژرف نهفته در طرح جهان هستی نیز سخن می‌گویند. مرکز ثقل داستان تقارن، ریاضیدان استثنایی، بی‌ادعا، و گمنام آلمانی، امی نوتر، است. او که در دنیا کمتر شناخته شده است، به اندازه اینشتین تأثیرگذار بوده، چندان که اینشتین او را به عنوان «فکر ریاضیاتی نافذ» می‌ستاید. نوتر در یکی از پژوهش‌های آغازین‌اش ثابت کرد که قانون پایستگی انرژی با ایده تقارن رابطه دارد و از این‌رو ریاضیات زیربنای مهم‌ترین مفهوم فیزیک نوین را بنیاد نهاد. لدرمن و هیل بر اساس قضیه‌ای که نوتر ثابت کرد، از مفاهیمی درباره‌ جهان هستی رونمایی می‌کنند که عامه مردم از آنها بی‌اطلاع هستند، لیکن این مفاهیم در مهبانگ، نظریه نسبیت اینشتین، مکانیک کوانتومی، و بسیاری از شاخه‌های دیگر فیزیک، پیامدهای مهمی دارند. این دو با استفاده از مثال‌ها و شکل‌های ساده، به این مفاهیم حیات می‌بخشند. این کتاب چشمان شما را به دنیایی باز می‌کند که فکر نمی‌کردید وجود دارد.

افکار سوم

  • 40,000 تومان

چهار دهه است که یکی از شارحان پرآوازه علم، افکار عمومی را درباره قوانین بنیادین طبیعت و رابطه تنگاتنگ میان علم و جامعه روشن می‌کند. استیون واینبرگ، در این کتاب از موضوعاتی چون کیهان‌شناسی، اخترشناسی، مکانیک کوانتومی، تاریخ علم، محدوديّت‌های دانش کنونی، هنر کشف، پاداش غلط‌اندیشی، رابطه میان علم و هنر حرف می‌زند. وی آنگاه که این جستارها را می‌نوشت، از هر سه فکری که از ذهن‌اش می‌گذشت، یکی معطوف به موضوع جستاری بوده است که آن را می‌نوشته و به همین خاطر عنوان کتاب حاضر را «افکار سوّم» گذاشته است. استیون واینبرگ، برنده جایزه نوبل فیزیک، نویسنده کتاب‌های پرفروشی چون تاریخ علم و سه دقیقه اول، برخی دیدگاه‌های خود از بنیـادی‌ترین و چشمگیرترین ویژگی‌های فیزیک و جهان هستی را با خواننده به اشتراک می‌گذارد. او علم را پشت دیوارهای آهنیـن آن نگه نمی‌دارد و بـدی‌های سفرهای فضایی سرنشین‌دار، آسیب‌های نابرابری، و اهميّت نیازمندی‌های عمومی را آن‌چنان که هستند، بی‌پروا برملا می‌کند. دیدگاه واینبرگ، منطقی، واقع‌گرایانه، و به راستی سکولار است. افرادی چون واینبرگ که هم جایزه نوبل برده باشند و هم این‌چنین سرگرم‌کننده و دست‌یافتنی باشند، نادر هستند. واینبرگ در جستارهای این کتاب، خواننده را سرگرم می‌کند، به فکر فرو می‌برد، و به او آگاهی می‌دهد و در عین حال دَمی از ابعاد انسانی کشف‌های علمی و از پیامـدهای آن در کنکاش نظام هستی غفلـت نمی‌کند.

چرا با سگم از نسبیت می‌گویم

  • 75,000 تومان

چاد اُورزل، استاد فیزیک کالج یونیون، اسکنکتدی، نیویورک، نویسنده‌ی کتاب پرفروش چگونه به سگم از فیزیک کوانتوم می‌گویم، این بار نظریه‌های نسبیت خاص و عام اینشتین را به سگ پرسشگرش، اِمی، یاد می‌دهد که علاقه‌ی وافری به فیزیک دارد. در اوقات بیکاری‌اش روی مبل راحتی خانه می‌نشیند، یا آنگاه که اِمی را به گردش روزانه می‌برد، یا هنگام سفر که اِمی را روی صندلی پشت اتوموبیل‌اش می‌نشاند، به پرسش‌های او درباره‌ی ایده‌های پیچیده‌ی اینشتین پاسخ می‌دهد. چرا زمان برای ناظری که در حال حرکت باشد كُندتر کار می‌کند؟ چرا طول اجسام در حال حرکت در جهت حرکت‌شان کوتاه می‌شود؟ گرانش چه تأثیری بر نور و زمان می‌گذارد؟ سامانه‌ی مکان‌یابی جهانی چگونه کار می‌کند؟ سیاهچاله‌ها چه نوع اجسامی هستند؟ مهبانگ چگونه رخ داد؟ معادله‌ی E = mc 2 چه می‌گوید؟ … او با مثال‌های ساده‌ای که سگ‌ها با آن‌ها آشنا هستند، این ایده‌ها را به اِمی می‌آموزد. سبک نگارش این کتاب به شیوه‌ای است که پیش از او، گالیله در کتاب گفتاری در باب دو علم جدید و جورج گاموف در کتاب آقای تامپکینز در سرزمین عجایب به کار برده‌اند. این شیوه نگارش در عین حال که زنده و سرگرم‌کننده است، به همه‌ی پرسش‌های هر کس، با هر سطح سواد، درباره‌ی مفاهیم پیچیده‌ی یکی از شاخه‌های فیزیک مدرن، نسبیت، پاسخ‌های قانع‌کننده می‌دهد.

معادله خدا (در جستجوی نظریه‌ی همه چیز)

  • 100,000 تومان

میچیو کاکو، فیزیکدان نظری بلندآوازه و نویسنده‌ی تراز اوّل کتاب‌های پرفروشی چون آینده‌ی ذهن و آینده‌ی انسان، داستان بزرگترین خواسته‌ی همه‌ی علوم را روایت می‌کند. نیوتون که قانون گرانش را کشف کرد، توانست قواعد حاکم بر آسمان‌ها و زمین را وحدت بخشد. از آن زمان تا حالا، فیزیکدان‌ها نیروهای تازه‌ای را در چارچوب نظریّه‌های به مراتب بزرگتری جا داده‌اند. با این همه، واپیسین چالش آدمی چه بسا این باشد که به ترکیب دو نطریّه‌ی باقیمانده، نسبیّت و نظریّه‌ی کوانتومی، دست بزند. یکی از والاترین دست‌آوردهای علم، ادغام بنیادین همه‌ی نیروهای طبیعت در تک معادله‌ای زیبا و باشکوه خواهد بود که ژرف‌ترین اسرار علم را خواهد گشود. قبل از مهبانگ چه رخ داد؟ در سوی دیگر هر سیاهچاله چیست؟ آیا جهان‌ها و ابعاد دیگری نیز وجود دارند؟ آیا سفر در زمان به گذشته امکان‌پذیر است؟ چرا ما اینجا هستیم؟ کاکو مناقشه‌ی پرشوری را نیز توضیح می‌دهد که در اطراف این معادله‌ی مهمّ جاری است و طرفین آن برندگان جایزه‌ی نوبل هستند. داستانی است گیرا و تکان‌دهنده؛ آنچه در خطر است چیزی نیست به جز ادراک ما از جهان هستی. این سفر به یاد ماندنی و هیجان‌انگیز که کاکو با آن قلم شیوا و سحرانگیزش روایت می‌کند، داستان معادله‌ی خدا است.

گالیله و منکران علم

  • 130,000 تومان

زندگانی گالیله، یکی از بزرگترین و شگفت‌انگیزترین مردان تاریخ علم، تفسیر تازه‌ای می‌طلبد تا بر کشف‌های او و چالش‌هایی که با منکران علم داشت، پرتو تازه‌ای افکنده شود. چه بسا داستان گالیله بیش از هر زمان دیگری، با حال و هوای امروزی دنیای ما مناسبت دارد که با بحران‌های بزرگ‌مقیاسی دست به گریبان است، از جمله به حداقل رساندن خطرات تغییرات اقلیمی، زیرا علم زیربنایی این بحران‌ها را‏‏‏‏‏‏‏ اقتدارگرایان زیر سؤال برده و آن را نادیده انگاشته‌اند.گالیله 400 سال پیش با آن روبرو شد. کشف‌های او که بر پایه‌ی مشاهدات دقیق و آزمایش‌های هوشمندانه‌ای استوار بود، با خرد سنّتی رایج و تعالیم آن روزگاران کلیسا هم‌خوانی نداشت و از این رو متولّیان کلیسا که آزادی اندیشه را برنمی‌تابیدند، کتاب‌های او را ممنوعه اعلام کردند.روای داستان گالیله در این کتاب ماریو لیویو، اخترفیزیکدان و نویسنده چند کتاب پرفروش علمی، که به مدت 24 سال با تلسکوپ فضایی هابل کار کرده است. وی عضو انجمن آمریکایی پیشرفت علم است که با نگرشی جذّاب از گالیله می‌گوید که چگونه به نتایج جسورانه و جدیدی درباره‌ی کیهان و قوانین طبیعت دست یافت. گالیله، این آزاداندیش بی‌پروا و دنباله‌رو شواهد علمی، یکی از بارزترین شخصیّت‌های انقلاب علمی بود. او هنرمند، ادیب، و دانشمند علم بود و باور داشت که هر فرد تحصیل‌کرده‌ای می‌بایست هم علم بداند و هم ادبیّات. این بود که کتاب‌های‌اش را، نه به زبان لاتینی، بلکه به زبان ایتالیایی می‌نوشت تا طیف گسترده‌ای از مردم بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. امروزه به درستی او را پلی میان «دو فرهنگ» سی پی اسنو می‌دانند. گالیله، در محاکمه‌ای ناعادلانه، زندگانی‌اش را بر سر اعتقادات علمی‌اش گذاشت و به ناچار واپسین سال‌های زندگانی‌اش را در حصر خانگی گذراند. او قهرمان انسان‌هایی شد که به علم احترام می‌گذارند.

تا پایان زمان (ذهن ماده و کنکاش ما برای معنا در جهانی در حال تحول)

  • 60,000 تومان

برایان گرین، استاد فیزیک و ریاضیات و مدیر مرکز فیزیک نظری دانشگاه کلمبیاست که پژوهش‌های او در رشته ابرریسمان زبان زد جامعه فیزیک است. وی در این کتاب تلاش می‌کند به شیوه‌ای منسجم تحول کل جهان هستی را از لحظه آغازین مهبانگ تا نزدیک‌ترین زمان مانده به پایان آن که علم می‌گوید، دنبال کند و در این روایت که با آنچه قبلا نوشته کاملا فرق دارد، تمرکزش بر رویدادهایی بوده است که وقتی حیات پدیدار شد رخ داده‌اند و به ویژه آنگاه که حیات آگاه پدیدار می‌شود و برمی‌خیزد و اطرافش را می‌نگرد و می‌خواهد نه تنها بداند که چگونه پدیدار گشته است، لیکن حال که اینجاست چه باید بکند و در آینده‌ای دور چه اتفاق خواهد افتاد.

زبان طبیعت (چگونه حسابان اسرار جهان هستی را می‌گشاید)

  • 45,000 تومان

اینشتین می‌گوید طبیعت بدخواه نیست و اسرارش را صادقانه در برابر دیدگان ما گسترانید است. لیکن این اسرار از ما پنهان می‌مانند چون ما زبان طبیعت را نمی‌دانیم و به قول ریچارد فاینمن سزاوار هم نیست که از طبیعت به ما حرف بزند چون ما انسان‌ها زبان واحدی نداریم. پدیده‌های گوناگون جهان هستی جملگی حاصل حرکت ذرات بنیادی سازنده آن، و بر همکنش‌های میان آن‌هاست، چه در مقیاس بزرگ و چه در مقیاس کوچک اتم‌ها. از این رو آن‌چه در طبیعت رخ می‌دهد ناشی از حرکت است و تغییر. پی بردن به اسرار طبیعت که همان اسرار حرکت و تغییر است، می‌طلبد که ما زبان طبیعت را بیاموزیم. زبان طبیعت، حسابان است.

پارادوکس‌ها (9 معمای بزرگ فیزیک )

  • 26,000 تومان

چرا دونده‌ی اساطیری یونان باستان، آشیل، آنگاه که در آغاز مسابقه‌ی دو به لاک‌پشت تنبل اندک فرجه‌ای می‌دهد، نمی‌تواند بر لاک‌پشت پیروز شود؟ چرا آسمان شب، با آن همه ستاره، تاریک است؟ آیا شیطانک مکسول می‌تواند بر خلاف یکی از مهم‌ترین قوانین طبیعت، قانون دوّم ترمودینامیک، عمل کند تا ما بتوانیم ماشین دائم‌الحرکه‌ای بسازیم؟ آیا می‌توان نردبان بلندی را در انباری با طول کوتاه‌تر جا داد؟ چگونه است که یکی از دوقلوها، آنگاه که به کرات دیگر سفر می‌کند و برمی‌گردد، از دوقلوی جامانده‌اش بر روی زمین سال‌ها جوان‌تر است؟ آیا می‌توانید در زمان به گذشته سفر کنید و پدربزرگ‌تان را به قتل برسانید؟ آیا شیطانک لاپلاس، آن مغز متفکر همه‌فن‌حریف، می‌تواند آینده جهان را پیشگویی کند؟ چرا آنگاه که گربه‌ای را با کپسول سیانور در جعبه‌ای حبس می‌کنیم، تا وقتی که در جعبه را باز نکرده‌ایم، گربه هم مرده است و هم زنده؟ این بیگانگان کهکشان‌های دیگر کجاها هستند؟ چرا در اطراف‌مان آن‌ها را نمی‌بینیم؟ آیا ذرّات می‌توانند سریع‌تر از نور حرکت کنند؟ آیا ما از خود اختیار داریم؟ . . . نویسنده‌ی این کتاب جیم الخلیلی فیزیکدان کوانتومی، ایرانی عراقی بریتانیایی که استاد دانشگاه ساسکس انگلستان و مجری برنامه‌های علمی مستند تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی است، تاریخچه‌ی هر یک از پارادوکس‌های این کتاب را روایت می‌کند و آنگاه به زبانی بسیار شیوا و دلنشین فیزیک زیربنایی هر پارادوکس را توصیف و دست‌آخر آن را حل می‌کند.

1  صفحه‌ی 1