نشر گمان


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
یادداشت‌هایی در باب چین
  • 120,000 تومان
  • با تخفیف: 120,000 تومان
راهنمای فلسفی برای میانسالی
  • 155,000 تومان
  • با تخفیف: 155,000 تومان
مهیای رقصی در برف (روایت زنان از دل زندان‌های گولاگ)
بعد مرگ
  • 108,000 تومان
  • با تخفیف: 108,000 تومان
معنای سفر (فیلسوف‌ها آن‌سوی مرز)
  • 140,000 تومان
  • با تخفیف: 140,000 تومان
خاطرات کتابی
  • 185,000 تومان
  • با تخفیف: 185,000 تومان
از رویا که حرف می‌زنیم
  • 95,000 تومان
  • با تخفیف: 95,000 تومان
پاریس فرانسه
  • 75,000 تومان
  • با تخفیف: 75,000 تومان
سقراط اکسپرس (درس‌های فیلسوفان مرده در باب زندگی)
پروست علیه زوال (درس گفتارهایی در ارودگاه گریازاوتس)
از زخم‌های نهانی (مجموعه داستان)
  • 50,000 تومان
  • با تخفیف: 50,000 تومان
مصائب زندگی صادقانه (چطور به همه مخصوصا خودمان دروغ می‌گوییم)

یادداشت‌هایی در باب چین

  • 120,000 تومان

استالین سراغ تصفیه آدم‌ها می‌رفت و آنها را می‌کشت، اما در چین این فکر است که باید منهدم شود، باید بیرون آورده شود، به معرض تماشا گذاشته شود و لگدمال و حذف شود. چنین چیزی نیازمند تقبیحی سختگیرانه است که مردم متعهدانه تکرارش می‌کنند همانند حضاری که در پاسخ به وزیر، شعار سر می‌دهند. می‌گویند تک‌تک پیامدهای نامطلوب گذشته زیر سر لیو شائوچی بوده، و مقصر تمام پس‌رفت‌های کنونی هم خود اوست. اگر برداشت محصولی ضعیف بوده، بیماری‌ای شایع شده، تهدید خارجی‌ای در کار است، یا کماکان مخالفان به هنگ‌کنگ فرار می‌کنند، تمام اینها کار «کلاهبرداران و جنایتکاران لیو شائوچیست» است که پنهانی راهی پیدا می‌کنند تا توده‌های متفکر واقعی را از راه راست منحرف کنند. حتی افراط‌کاری‌های گارد سرخ در طول انقلاب فرهنگی کار نفوذی‌های تجدیدنظرطلبی است که آنها را به اعمال خشونت تحریک می‌کردند. به مردم تئوریِ توطئه شیطانی را می‌آموزند، چون ساده‌ترین چیزی است که می‌توان به خوردشان داد و این‌گونه حزب و رهبرانش در قبال خطاها و شکست‌ها مسئولیتی ندارند.

راهنمای فلسفی برای میانسالی

  • 155,000 تومان

به‌زعم شوپنهاور ما انسان‌ها، مثل آونگ، بین رنج و ملال پس و پیش می‌رویم. اگر پی هیچ آرزویی نباشیم، بی‌هدفیم و زندگی‌مان تهی است؛ افتاده‌ایم در مغاکِ ملال. اما اگر پی خواسته‌ای باشیم، خواسته‌مان لاجرم معطوف به نتیجه‌ای است که هنوز حاصل نشده. درست است که میلِ رسیدن به آن نتیجه به زندگی‌مان شکل داده، اما خواستنِ چیزی و نداشتنِ آن هم درد دارد. می‌خواستیم شبحِ ملال را بتارانیم، اما باز هم خودمان را محکوم کرده‌ایم به رنجیدن. این چرخه خودویرانگری که شوپنهاور ازش حرف می‌زند در سنین میانسالی دامن خیلی‌هامان را می‌گیرد، اما می‌شود آن را شکست.

مهیای رقصی در برف (روایت زنان از دل زندان‌های گولاگ)

  • 190,000 تومان

این کتاب‌ها فلسفه را ساده نمی‌کنند بلکه از ابهت هراس‌آور فلسفه می‌کاهند خواننده ممکن است خواندن این کتاب‌ها را به امید یافتن پاسخ‌های روشن آغاز کند: پاسخی برای مسئله‌ی تنهایی‌اش، چرایی مرگ، منشا ملال و دل‌زدگی... اما انتظار اینکه کتابی یا کسی در چند صفحه یا فلان تعداد نکته به ما بگوید چطور زندگی کنیم و چگونه زندگی کنیم و چگونه خوشبخت شویم، در واقع یک‌جور انکار مسئولیت شخصی انسان است. پاسخی قطعی و ابدی که مناسب حال همه‌کس باشد وجود ندارد. کتاب‌هایی که چنین مدعاهایی دارند قطعا فریبکارند. کتاب‌های این مجموعه نسخه نمی‌پیچیند و سیاهه‌ای از اعمال نیک و بد پیش روی شما نمی‌گذارند؛ بلکه می‌خواهند به فهم بهتر زندگی و پرسش‌ها و تجربه‌هایمان کمک کنند؛ چراغی بیفروزد تا در این اتاق تاریک زندگی و در لحظات دشوار، درکمان از پرسش‌های بی‌پایان انسانی روشن‌تر شود، بدانیم فیلسوفان و حکیمان جهان به این پرسش‌ها چطور فکر کرده‌اند؛ تا با فهم دقیق‌تر و دیدی بازتر بتوانیم در زندگی‌مان تصمیم بگیریم، مسئولیت تصمیم‌مان را شجاعانه بر عهده بگیریم و با عواقب تصمیم‌هایمان آگاهانه روبرو شویم. فرمانده گفت: «آماده‌ای؟ پس خداحافظی‌هایت را بکن.» طوری لباس پوشیده بودم که انگار می‌خواستم بروم مجلس رقص-دامن صاف سیاهی که تا سر زانوهایم بود، با بلوز زیبای قرمزی که کلی دکمه‌ی کوچک داشت و کفش پاشنه‌بلند. دو پلیس همراهی‌ام کردند و سایرین، طبق دستورات فرمانده، در آپارتمان ماندند تا آنجا را بگردند. هنگام پایین‌آمدن از پله‌ها دستم را به نرده گرفتم و یکی از پلیس‌ها جوری به من نزدیک شد که خودم را چسباندم به دیوار. احساس کردم یکی از جاسوسان فیلم‌های کارآگاهی هستم که دارند می‌برندش؛ موقعیت خیلی دراماتیکی بود.

بعد مرگ

  • 108,000 تومان

آسیب‌های روحی و داغ‌های روانی هر انسان تحفه‌های دوران کودکی‌اش هستند و از قدیم گفته‌اند دندان اسب پیشکش شمردن ندارد. می‌شود، به‌حق، نفرین‌گوی این زخم‌ها بود و آنها را مسبب بدبختی‌های حاضر زندگی دانست اما به کار گرفتن این زخم‌ها برای تولید و خلق خود حکایت دیگری‌ست که یک نمونه‌اش همین کتاب است. پیش‌رو مجموعه‌ای از هفت جستار به ‌هم‌ پیوسته است که در هر جستار نویسنده از رهگذری نو به روایت زندگی خانوادگی و خاصه رابطه با مادرش می‌پردازد -زنی غریب، بااستعداد، با بازی‌های پیچیده‌ی روانی مخصوص به خود که اعتیادش به الکل و سیگار عاقبت نه‌تنها زندگی خودش که زندگی آدم‌های نزدیکش را هم ویران می‌کند.

معنای سفر (فیلسوف‌ها آن‌سوی مرز)

  • 140,000 تومان

این کتاب‌ها فلسفه را ساده نمی‌کنند بلکه از ابهت هراس‌آور فلسفه می‌کاهند. خواننده ممکن است خواندن این کتاب‌ها را به امید یافتن پاسخ‌های روشن آغاز کند: پاسخی برای مسئله تنهایی‌اش، چرایی مرگ، منشا ملال و دل‌زدگی... اما انتظار اینکه کتابی یا کسی در چند صفحه با فلان تعداد نکته به ما بگوید چطور زندگی کنیم و چگونه خوشبخت شویم، در واقع یک‌جور انکار مسئولیت شخصی انسان است. پاسخی قطعی و ابدی که مناسب حال همه کس باشد وجود ندارد. کتاب‌هایی که چنین مدعاهایی دارند قطعا فریب‌کارند. کتاب‌های این مجموعه نسخه نمی‌پیچند و سیاهه‌ای از اعمال نیک و بد پیش‌روی شما نمی‌گذارند؛ بلکه می‌خواهند به فهم بهتر زندگی و پرسش‌ها و تجربه‌هایمان کمک کنند؛ چراغی بیفروزند تا در این اتاق تاریک زندگی و در لحظات دشوار، درکمان از پرسش‌های بی‌پایان انسانی روشن‌تر شود، بدانیم فیلسوفان و حکیمان جهان به این پرسش‌ها چطور فکر کرده‌اند؛ تا با فهم دقیق‌تر و دیدی بازتر بتوانیم در زندگی‌مان تصمیم بگیریم، مسئولیت تصمیم‌مان را شجاعانه بر عهده بگیریم و با عواقب تصمیم‌هایمان آگاهانه روبرو شویم. می‌گفتند قطارسواری تا فئربنکس تجربه‌ای شکوهمند است؛ راست هم می‌گفتند. واگن‌ها تلق‌و‌‌تلوق‌کنان در جنگل‌های شکرپوش پیش می‌راندند و از کناردریاچه‌های خال‌خال از گوزن می‌گذشتند. یک سر ریل می‌رفت تا هاریکین گوئچ، پلی که ارتفاع قوسش نود متر از زمین بالاتر بود. از پنجره به بیرون خم شدم، کلاه پشمی‌ام را تا روی گوش‌هایم پایین کشیدم و چشم دوختم به دنیای تک‌فام صخره‌ها و افراهای قدکشیده‌ی زیر پاهایم. این قطارسواری به‌رغم همه‌ی زیبایی‌اش برای اکثر مسافرها عادی و آشنا بود؛ یا می‌رفتند به فک‌و‌فامیلشان در واسیلا سر بزنند، یا مسیر هرروزه‌ی کارشان به تالکیتنا بود، یا برای خرید بیرون آمده بودند. من از معدود کسانی بودم که راه به قلمرو ناشناخته‌ها می‌سپردم و به سرزمین قطبی ترامپ سفر می‌کردم. آنچه برای یکی غریب است برای دیگری نیست. مسیر همه‌مان یکی بود اما هرکدام راهی سفرهای متفاوتی بودیم.

خاطرات کتابی

  • 185,000 تومان

رابینسون کروزو، نوشته دانیل دوفو، که حتما معرف حضورتان هست؟ این را سال 1343 خواندم، وقتی سیکل اول دبیرستان بودم. هنوز سالم و سرزنده به زندگی‌اش در کتاب‌خانه‌ام ادامه می‌دهد. خیلی دوستش دارم و برایم عزیز است. همچنان بوی به می‌دهد. البته این بو در حافظه من است نه در اوراق کتاب. حالا چرا بوی به؟ چون زمانی که این کتاب را خواندم، جای شما خالی، رفته بودیم به دهکده‌ای نزدیک اصفهان و من این را در اتاقی خواندم که در طاقچه‌هایش به چیده بودند.

از رویا که حرف می‌زنیم

  • 95,000 تومان

از نظر سوررئالیست‌ها رویا، نه جنبه‌ای آشکار از آرزویی نهفته، بلکه جنبه‌ای مخدوش از آن است؛ رویا یکی از ابعاد بنیادی گونه‌ی انسان است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، رویا خود آرزوست، اما در رادیکال‌ترین شکل آن. استدلال آنها این بود که عامل محرک مردم خواسته‌های آنهاست. مردم هر کاری می‌کنند تا زنده بمانند، عشقشان را پیدا کنند و در سلامتی و سعادت باشند. این‌ها همه نیازهایی آشکار است که معمولاً از جایگاه ما در جامعه نشئت می‌گیرد. [اما] بالاتر از همه‌ی این‌ها آرزویی‌ است ناب، غنی، ژرف، و بیان‌ناشدنی؛ این همان چیزی است که رویا، وقتی کسی سرکوبش نمی‌کند، برمی‌انگیزد. ما با واگویه‌‌کردن رویایمان می‌توانیم بر هیجاناتمان مسلط شویم، خودمان را بهتر بشناسیم، خیالی خوشایند را کش دهیم، و از طرح داستان فوق‌العاده‌ای که فی‌البداهه اجرایش کرده‌ایم کیف کنیم. درست است که بازگوکردن رویا آن را تنزل می‌دهد، اما در عین حال تنها امکان ما برای درک ظرفیت خلاقانه، بازی تلمیحات، استعاره‌ها، جانشینی‌ها و جناس‌هایی است که در ذهن در خوابمان رخ‌ می‌دهد. تعریف‌کردن رویا به‌اندازه‌ی گوش‌دادن به واگویه‌ی دیگران لذت‌بخش است، و نه قصه‌گو و نه مخاطب کاری به این ندارند که این واگویه به رویای اصلی وفادار مانده یا نه.

پاریس فرانسه

  • 75,000 تومان

پاریس فرانسه گرترود استاین کتابی است درباره پاریس که حقایق بسیار را درباره فرانسوی‌ها باز می‌گوید ولی در عین حال تصویری هم از گرترود و زمانه‌اش به دست می‌دهد درباره این‌که آمریکایی‌ها کی هستند و آمریکایی‌ها وقتی اصولا در پاریس نیستند به چی فکر می‌کنند. تصویری است از پاریس نوشته یک آمریکایی که همان‌طور فکر می‌کند که آمریکایی‌ها فکر می‌کنند، که فکر می‌کند دارد فرانسه را به ما نشان می‌دهد ولی ما آمریکا را در تصویر او می‌بینیم.

سقراط اکسپرس (درس‌های فیلسوفان مرده در باب زندگی)

  • 275,000 تومان

توجه در عمیق‌ترین و سخی‌ترین حالتش می شود عشق. توجه یعنی عشق. عشق هم یعنی توجه. هر دو یک چیزند. سیمون وی می‌نویسد:«آدم‌های غمگین هیچ چیز از این دنیا نمی‌خواهند جز این‌که کسی پیدا شود و بهشان توجه کند.» فقط وقتی به آن «درجه ناب و کمیاب سخاوت» می‌رسیم که توجه بی‌دریغ و بی‌چشم‌داشتمان را نثار کسی می‌کنیم. به همین دلیل وقتی از پدر و مادر یا عشق زندگی‌مان بی‌توجهی می‌بینیم، خیلی اذیت می‌شویم چون بی‌محلی و بی‌توجهی‌شان را به بی‌عشقی تعبیر می‌کنیم.

پروست علیه زوال (درس گفتارهایی در ارودگاه گریازاوتس)

  • 68,000 تومان

هنوز هم تصویر رفقایم پیش چشمم زنده است: خسته و کوفته بعد کار در سرمایی که به منفی 45 درجه هم می‌رسید، کیپ تا کیپ نشسته زیر قاب عکس‌هایی از مارکس و انگلس و لنین، گوش و هوششان متوجه سخنرانی‌هایی که موضوعاتشان بسیار دور بود از واقعیت زندگی آن روزهایمان. در آن روزها نقش خیال پروست همدم من بود؛ می‌دیدمش نشسته در آن اتاق دم کرده محصور با دیوارهای چوب پنبه‌ای، که بی بروبرگرد جا می‌خورد و حتی شاید احساساتی می‌شد اگر می‌شنید بیست سال پس از مرگش اسرای لهستانی، بعد از یک روز تمام سرکردن در برف و سرمایی که اغلب به منفی 40 درجه هم می‌رسید، سراپا گوش بودند برای داستان دوشس دو گرمانت، مرگ برگوت یا هرآن‌چه می‌توانستم از جهان فکری پروست به یاد بیاورم. کیف و خوشی سهیم شدن در فعالیتی فکری که بر ما مسجل می کرد هنوز توانایی اندیشیدن و واکنش نشان دادن به مسائل ذهنی را داریم ــــــ مسائلی که ازقضا هیچ دخلی به واقعیت آن روزهایمان نداشت حس و حال دلپذیری می داد به اوقاتی که در غذاخوری آن صومعه ی متروک سپری می‌شد؛ آن عجیب ترین کلاس درس عالم، احیاگر دنیایی که می‌پنداشتیم تا ابد از دست رفته است. نمی‌فهمیدیم چرا فقط ما، چهارصد افسر و سرباز، جان به در برده بودیم، از میان آن همه آدم، پانزده هزار رفیق همرزمی که جایی پشت مدار قطبی، در اقصای سیبری، ناپدید شدند بی هیچ رد و نشانی. ته آن ماتمکده، لحظاتی که به همدمی خاطراتم از پروست، دولاکروآ، و دگا گذشت، در خیالم خوش‌ترین ساعات عمر است.

از زخم‌های نهانی (مجموعه داستان)

  • 50,000 تومان

و فراموشی جان زبان است و همین فراموشی‌ست که راه می‌دهد به تکرار، به یکی دانستن و یکی خواندن چیزهایی که ابدا با هم یکی نیستند. با به زبان راندن تکراری هر نام، تمام مصادیق گذشته‌اش آب می‌روند تا جا برای یک اشاره جدید دیگر باز شود. ما، به‌راحتی، بعدی‌ها را با همان نام‌های اولین‌ها می‌خوانیم و با هر تکرار، این گذشته ماست که آب می‌رود.

مصائب زندگی صادقانه (چطور به همه مخصوصا خودمان دروغ می‌گوییم)

  • 200,000 تومان

از دلایل بی‌صداقتی چه می‌دانیم؟ در علم اقتصاد خردگرا، نظریه‌ی فراگیر درباره تقلب را گری بکر، اقتصاددان دانشگاه شیکاگو و برنده جایزه نوبل، مطرح کرده است. او می‌گوید انسان بر مبنای تحلیل عقلانی‌اش در هر موقعیت است که مرتکب عمل بزهکارانه می‌شود. اگر بپذیریم که همه ما تا حدی پتانسیل بزهکاری را داریم، اول از همه باید از ساز و کار بی صداقتی سر در بیاوریم و پشت‌بندش ببینیم که چطور می‌توانیم این بعد از ماهیت انسانی‌مان را کنترل و مهار کنیم.

1  2  3  4  صفحه‌ی 1