سايلاو


تولیدکننده

بازه‌ی قیمت (تومان)

از

تا

مرتب‌سازی
تعداد تصاویر
زاده شده برای ایمان (خدا علم و منشا باورهای عادی و فراطبیعی)
اثر انتظار (چگونه ماشین پیش‌بینی مغز باورها و انتظارات را به واقعیت تبدیل می‌کند)
فیزیک اگزیستانسیال
  • 235,000 تومان
  • با تخفیف: 235,000 تومان
انسان‌شناسی در مریخ
  • 275,000 تومان
  • با تخفیف: 275,000 تومان
تو بودن (علم جدید خودآگاهی)
  • 225,000 تومان
  • با تخفیف: 225,000 تومان
مغز سبک‌مغز (یکی از متخصصان مغز و اعصاب برایتان توضیح می‌دهد که واقعا در سرتان چه می‌گذرد)
گوریل نامرئی
  • 235,000 تومان
  • با تخفیف: 235,000 تومان
اذهان مستبد (نمایه‌های روان‌شناختی خودشیفتگی و استبداد)
گونه‌های شگفت‌انگیز (راهنمای خلاقیت بشر در بازآفرینی جهان)
توهمات
  • 225,000 تومان
  • با تخفیف: 225,000 تومان
از داروین تا هیتلر (اخلاق تکاملی داروینیسم اجتماعی و اصلاح نژادی در آلمان)
ادعایی علیه واقعیت (چرا تکامل حقیقت را از نگاه ما پنهان کرد)

زاده شده برای ایمان (خدا علم و منشا باورهای عادی و فراطبیعی)

  • 315,000 تومان

چرا برخی افراد به خدا باور دارند درحالی‌که برخی دیگر خداناباورند؟ باورها و ایمان ما از باور ما به خدا گرفته تا باورهای طبیعی و فراطبیعی به زندگی ما معنا می‌بخشند. این باورها ما را به تلاش وامی‌دارند و به ما فردیت می‌بخشند و درنهایت ساختار و عملکرد مغز ما را تغییر می‌دهند. اندرو نیوبرگ برای اولین بار در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه دیدگاه‌های پیچیده، خاطرات، خرافات، اصول اخلاقی و باورهای ما توسط فعالیت عصبی مغز ما تعیین می‌شوند. نیوبرگ با استناد به پژوهش‌های علمی معتبر توضیح می‌دهد که چگونه مغز ما به راسخ‌ترین عقیده‌ها و عمیق‌ترین پیش‌فرض‌هایمان در خصوص واقعیت و جهان اطرافمان شکل می‌دهد. نویسندگان با تلفیق علم و روانشناسی و با استناد به نوروتئولوژی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های میان‌رشته‌ای و نوظهور علم، دست به رمزگشایی مغز باورمند ما می‌زنند. خوانندگان پس از مطالعه این کتاب نه تنها خواهند فهمید که در مغز یک خداباور، یک آتئیست و یک ندانم گرا چه فعل و انفعالاتی رخ می‌دهد بلکه در پرتو تبیین‌های علمی کتاب، در نهایت خواهند توانست دیدگاه‌های سالم‌تر و انعطاف‌پذیرتری نسبت به مقوله حیات و جهان هستی اتخاذ کنند. درک این حقیقت که چگونه مغز، معنا، ارزش، معنویت و درک ما از واقعیت را می‌سازد، برای همیشه طرز نگرش شما به خودتان و جهان اطرافتان را تغییر خواهد داد. مغز انسان مانند ماشینی است که برای باور داشتن ساخته شده و تجربیات ما بر عمق و کیفیت این باورها تاثیر می‌گذارند. ما نمی‌توانیم بدون آنها زندگی کنیم، چه رسد به اینکه بخواهیم جهان را تغییر دهیم. آنها مرام ما هستند، به ما ایمان می‌دهند و ما را به همانی تبدیل می‌کنند که هستیم. دکارت گفته بود: «من فکر می‌کنم، پس هستم.» اما از دریچه علم اعصاب، بهتر است بگوییم: «من معتقدم، پس هستم.»

اثر انتظار (چگونه ماشین پیش‌بینی مغز باورها و انتظارات را به واقعیت تبدیل می‌کند)

  • 265,000 تومان

شاید در مورد دارونماها و این‌که چگونه قرص‌های بی‌اثر می‌توانند روند بهبودی را شتاب دهند، چیزهایی شنیده باشید. اما آیا می‌دانستید که جراحی‌های قلب غیرواقعی می‌توانند به‌اندازه قرار دادن ابزارهای واقعی در قلب اثرگذار باشند؟ یا افرادی که فکر می‌کنند شانس بالایی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارند، چهار برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که به خاطر سکته قلبی جان خود را از دست بدهند؟ این است قدرت و اهمیت مرگبار اثر انتظار… اثر انتظار به‌عنوان یک مفهوم پذیرفته‌شده علمی، ارتباطی به قانون جذب و ادعاهای خطرناک شبه‌علمی آن ندارد. غیرمنطقی است که بگوییم «مثبت‌اندیشی» می‌تواند همه ناراحتی‌ها و اضطراب‌ها را از بین ببرد. در اصل، تحقیقات علمی مکرراً نشان داده‌اند که صرفاً انکار دشواری‌های یک موقعیت تنها به بدتر شدن آن موقعیت منجر می‌شود. در عوض اثر انتظار نشان می‌دهد باورهای ما می‌توانند بر بسیاری از وقایع مهم زندگی تأثیر بگذارند، بدون این‌که ماوراءالطبیعه دخالتی در امور داشته باشد. آثار دارونما و نوسیبو تنها دو نمونه از مواردی را به نمایش می‌گذارند که باورهای ما می‌توانند به حقیقت تبدیل شده و زندگی ما را به سمت بهتر یا بدتر شدن پیش ببرند. اثر انتظار مفهومی کاملاً علمی بر پایه یکی از مهم‌ترین نظریه‌های علمی است که مغز را به‌عنوان یک «ماشین پیش‌بینی» در نظر می‌گیرد. این ماشین پیش‌بینی دائماً در حال شبیه‌سازی مدل‌های مختلف از آینده است. این نظریه می‌تواند نشان دهد که چگونه انتظارات آگاهانه و ناخودآگاه ما می‌توانند بر ادراک ما از واقعیت تأثیر بگذارند؛ از توهمات عجیب مکتشفان نواحی قطبی گرفته تا تجربه ما از درد و بیماری. دیوید رابسون علوم اعصاب را با داستان ترکیب می‌کند و خواننده را به بخش‌های گوناگون زندگی می‌برد که اثر انتظار در آن‌ها رسوخ کرده است. خواهیم دید که چگونه کسانی که استرس را مفید می‌دانند، وقتی تحت‌فشار قرار می‌گیرند، خلاقیت‌شان شکوفا می‌شود. خواهیم دید که چگونه مرتبط دانستن پیری با دانایی و تجربه، می‌تواند بیش از هفت سال به عمر شما بیفزاید. اثر انتظار جادو نیست. نمی‌توانید فقط با فکر کردن پولدار شوید یا سرطان خود را درمان کنید. درست است که جادو چیزی جز یاوه و مهمل نیست اما این به این معنی نیست که جادوی علم و منطق هم وجود ندارد. رابسون با استناد به اصول پذیرفته‌شده علم، نتایج مفیدی را در پیش روی چشم خواننده می‌نهد که می‌توانند به او در شکل دادن به آینده‌ای بهتر کمک کنند. هر خواننده‌ای که می‌خواهد سرنوشت خود را با استناد به یک جهان‌بینی علمی در دست بگیرد، باید شروع به خواندن این کتاب کند.

فیزیک اگزیستانسیال

  • 235,000 تومان

نه تنها ما در حال حاضر قادر به توضیح منشا کیهان نیستیم، بلکه مشخص نیست که اصلا در آینده به چنین توضیحی دست پیدا کنیم. این مفهوم که جهان‌های بسیاری درون ذرات وجود دارند و یا ایده خودآگاه بودن جهان هستی درست مثل این ایده که جهان ما یک شبیه‌سازی کامپیوتری است را هنوز نمی‌توان به‌طور کامل کنار گذاشت. زابینه هوسنفلدر، این فیزیکدان نظری برجسته، معتقد است که اگر فیزیکدان‌ها پا پیش نگذارند و آنچه را که فیزیک در مورد شرایط انسان و عمیق‌ترین پرسش‌های بشری می‌گوید توضیح ندهند، دیگران فرصت را غنیمت شمرده و از اصطلاحات رمزآلود فیزیک برای ترویج شبه‌علم سوءاستفاده خواهند کرد. او می‌نویسد: اینکه درهم‌تنیدگی کوانتومی و انرژی خلا به پای ثابت توضیحات درمانگران جایگزین، رسانه‌های معنوی و فروشندگان روغن مار تبدیل شده‌اند، تصادفی نیست. یا مردمی که معتقدند مادربزرگشان هنوز زنده است آن هم به خاطر مکانیک کوانتومی (فقط اینجا و اکنون زنده نیست). هوسنفلدر برخلاف بسیاری از نویسندگان علمی دیگر، به بررسی آن دست ایده‌های معنوی می‌پردازد که با فیزیک مدرن و علم سازگار است... چرا که نه؟ شایسته‌ترین حوزه علم که می‌تواند به این پرسش‌ها پاسخ دهد فیزیک است. او با گسترش حوزه تمرکز خود، به بررسی موضوعات مختلفی از خدا و معنویت و اراده آزاد تا خودآگاهی جهان، دوگانه‌انگاری (جدا بودن یا نبودن ذهن از بدن)، نظریه مه‌بانگ در مورد آغاز کیهان، وجود احتمالی جهان‌های موازی و ایده زندگی ما در یک شبیه‌سازی رایانه‌ای می‌پردازد... آن دسته از خوانندگانی که نمی‌دانند چگونه یک توضیح خوب علمی را از توضیح بد تشخیص دهند، اکنون می‌توانند به «فیزیک اگزیستانسیال» مراجعه کنند. زابینه هوسنفلدر در این کتاب بی‌نظیر و ژرف از نگاه فیزیک به بزرگ‌ترین پرسش‌های بشر پاسخ می‌دهد: آیا گذشته هنوز وجود دارد؟ آیا جهان هستی برای ما ساخته شده است؟ آیا جهان هستی فکر می‌کند؟ آیا فیزیک، اراده آزاد را رد کرده است؟ آیا ما فقط کیسه‌ای از اتم هستیم؟ آیا نسخه‌های کپی از ما وجود دارد؟ و... فیزیک اگزیستانسیال به‌ مهم‌ترین پرسش‌های بشری که علم امروز می‌تواند و نمی‌تواند به آنها پاسخ دهد می‌پردازد.

انسان‌شناسی در مریخ

  • 275,000 تومان

انسان‌شناسی در مریخ یکی از مهم‌ترین آثار الیور ساکس، این قصه‌گوی سرشناس جهان مغز به شمار می‌آید. ساکس در این اثر، هفت روایت کاملا متناقض از طبیعت و روح بیماران خود را بازگو می‌کند. شخصیت‌های واقعی داستان‌های این کتاب به حالات عصبی گوناگونی نظیر سندرم تورت، اوتیسم، فراموشی و کوررنگی کامل دچار شده‌اند و با این حال، هر یک از آنها با تکیه بر قدرت‌های شگفت‌انگیز و گاه خطرناک مغز خود به اشکال تکامل‌یافته حیات دست یافته‌اند. به تعبیر ساکس آنها هفت «خود» تغییریافته و منحصربه فردند که در دنیای خودساخته خویش زندگی می‌کنند. الیور ساکس در خلال روایت این داستان‌ها نشان می‌دهد نقص‌ها، اختلالات و بیماری‌ها و… می‌توانند با آزادسازی قدرت‌های پنهان و اشکال تکامل‌یافته حیات نقشی کاملا متناقض در رندگی فرد ایفا کنند - نقش‌هایی که در غیاب این نقص‌ها و محدودیت‌ها به هیچ وجه قابل دستیابی نیستند و حتی تصورشان هم ناممکن است.

تو بودن (علم جدید خودآگاهی)

  • 225,000 تومان

خودآگاهی چیست؟ بسیاری این سؤال را مهم‌ترین پرسش بشر در عصر حاضر می‌دانند. چه دانشمند باشید چه نباشید، خودآگاهی معمای مهمی است. برای هر یک از ما، تجربه خودآگاهانه‌مان تنها چیزی است که وجود دارد. بدون آن اصلاً چیزی وجود ندارد؛ نه جهان، نه خویشتن، نه درون و نه بیرون. طرز فکر ما در مورد خودآگاهی، همه جنبه‌های زندگی ‌ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. علم خودآگاهی چیزی کمتر از داستان کیستی ما نیست؛ اینکه من بودن یا تو بودن چیست و اینکه اصلاً چرا چیزی شبیهِ «بودن» وجود دارد. کاوش آنیل ست در مسیر افشای اسرار خودآگاهی، داستان یکی از هیجان‌انگیزترین تلاش‌های علمی و فلسفی قرن بیست‌و‌یک را به تصویر می‌کشد. او با تلفیق فلسفه، زیست‌شناسی، علوم شناختی، علوم اعصاب و هوش مصنوعی استدلال می‌کند که مغز ما نوعی ماشین پیش‌بینی است که همواره جهانمان را می‌سازد و سپس اشتباهاتمان را تصحیح می‌کند، به این معنا که حس ما در مورد خویشتن، از بدنمان سرچشمه می‌گیرد. بر اساس نظریه آنیل ست، خودآگاهی نوعی توهم کنترل‌شده و بهترین حدس مغز برای ساختن آینده است. به این ترتیب، ما پیوسته در دنیایی از حدس و گمان به سر می‌بریم. ست در این کتاب به دنیای هوش مصنوعی هم سر می‌زند و از دانشمند رباتیک ژاپنی‌ای برایمان می‌گوید که «جمینوید» می‌سازد- ربات‌هایی که تا حد امکان شبیه انسان‌ها هستند، از جمله یکی شبیه خودش که یک بار در برابر تعداد زیادی دانشجو چهل و پنج دقیقه سخنرانی کرده است. و...

مغز سبک‌مغز (یکی از متخصصان مغز و اعصاب برایتان توضیح می‌دهد که واقعا در سرتان چه می‌گذرد)

  • 199,000 تومان

مغز، این اندام سرنوشت و منشا آگاهی بشر، سبک‌مغزی‌های خاص خودش را هم دارد. دین برنت در کتاب مغز سبک‌مغز، به بسیاری از کارهای مضحک مغز ابله ما و تاثیری که بر زندگی روزمره ما می‌گذارند می‌پردازد. کتاب دین برنت، توری سرگرم‌کننده به دنیای مغز و مملو از اطلاعات علمی آمیخته با بیانی طنز است که باعث می‌شود درک بهتری از رفتار و اعمال خود داشته باشید و از شما در برابر مزخرفات روزافزون عصب‌شناختی مبتنی بر مغز در دنیای مدرن محافظت می‌کند. دین برنت از همان آغاز کتاب مغز سبک‌مغز، ضمن ابراز همدردی با هر آن‌کس که مغزی دارد، به بسیاری از مشکلاتی اشاره دارد که انسان‌ها درنتیجه سهل‌انگاری و حماقت مغزشان ناگزیر با آن روبه‌رو می‌شوند. به گفته او مغز ما به‌شدت ترسو است و ما را بی‌دلیل از چیزهایی بی‌خطر مثل سایه‌ روی دیوار می‌ترساند؛ به رژیم غذایی ما، خواب ما و حرکات ما گند می‌زند؛ متقاعدمان می‌کند که بی‌نظیریم درحالی‌که نیستیم؛ نیمی از چیزهایی که درک می‌کنیم را از خودش سرهم‌بندی می‌کند؛ وقتی از چیزی هیجان‌زده می‌شویم ما را به انجام کارهای غیرمنطقی وامی دارد؛ به لطف مغز احمق‌مان با سرعتی باورنکردنی دوستانی پیدا می‌کنیم و در یک چشم بر هم زدن به همه آنها پشت می‌کنیم؛ زیر سایه مغز ابله‌مان، انواع تئوری‌های توطئه را باور می‌کنیم و به یک مشت خرافات ایمان می‌آوریم؛ حافظه‌مان، که انقدر به آن اتکا می‌کنیم، در اصل موجود خودخواهی است که با دستکاری خاطرات ما، آنها را جوری تغییر می‌دهد که خوشایند ما باشد. بدتر از همه این که مغز سبک‌مغز ما همه این سوتی‌ها را زمانی می‌دهد که کاملا درست کار می‌کند. این مغز شگفت‌انگیز ما، در روابط عاطفی هم حسابی کار دستمان می‌دهد. اصلا چرا باید بعد از به هم خوردن یک رابطه عاشقانه، روزها به حالت جنینی روی مبل بیفتیم و فقط هرازگاهی دستمان را برای پاک کردن اشک‌ها بلند کنیم؟ مغز ما باعث می‌شود ایمان بیاوریم که در جهان عدالت جاریست در حالی که هر روز می‌بینیم آدم‌های پست زندگی خوبی دارند و خیلی از آدم‌های خوب در فلاکت دست و پا می‌زنند و…

گوریل نامرئی

  • 235,000 تومان

همه ما براین باوریم که می‌توانیم آنچه که در برابرمان وجود دارد را ببینیم، رویدادهای مهم گذشته‌ی خود را به‌طور دقیق به خاطر بیاوریم و جهان را آن‌گونه که هست درک کنیم اما این باورهای شهودی غالبا اشتباه هستند. چابریس و سایمونز، خالقان مهشورترین آزمایش روانشناسی جهان، با تلفیق داستان‌های خواندنی و یافته‌های علمی نشان می‌دهند که ذهن ما آن‌گونه که ما فکر می‌کنیم کار نمی‌کند. گوریل نامرئی کتابی درباره شش خطای ادراکی روزمره است که تاثیری عمیق بر زندگی ما دارند: خطاهای ادراکی توجه، حافظه، اعتمادبه‌نفس، دانش، علت و پتانسیل. اینها باورهای تحریف‌شده‌ی ما در مورد ذهن خودمان هستند که نه فقط اشتباه، بلکه به طرز خطرناکی اشتباه هستند. نویسندگان برای درک این مفاهیم به پرسش‌های جالبی پاسخ می‌دهند؛ از جمله: چرا یک شرکت میلیارد‌ها دلار خرج محصولی می‌کند، در حالی که تحلیلگران همان شرکت از شکست آن مطمئن‌اند؟ چطور یک افسرپلیس باتجربه از کنار صحنه حمله وحشیانه می‌گذرد بدون آنکه آن را ببیند؟ چرا قربانی تجاوز جنسی، فرد دیگری را در دادگاه به عنوان متجاوز خود معرفی می‌کند؟ چرا فیلم‌های برنده جوایز معتبر جهانی پر از ایرادات تدوین هستند؟ وجه اشتراک شطرنج‌بازان باهوش و مجرمان احمق در چیست؟ و... با همه اینها ما باز هم فکر می‌کنیم جهان را آن‌گونه که هست درک و تجربه می‌کنیم اما خطاهای ادراکی همیشگی، افکار ما را از هر سو محاصره کرده‌اند. ما دادگاه‌ها را با این پیش‌فرض برگزار می‌کنیم که مردم اگر اتفاقی غیرمعمولی در برابر چشمانشان رخ دهد متوجه می‌شوند. در اتفاقات مهمی مثل یازده سپتامبر به خوبی یادمان هست کجا بودیم، چراکه به اشتباه باور داریم حافظه‌مان خاطرات را به‌درستی ثبت و ضبط می‌کند و به‌عنوان افراد یک جامعه ، ما میلیارد‌ها دلار صرف‌ راه‌های میانبر برای آموزش مغزمان می‌کنیم که چرا به اشتباه به راه‌حل‌های سریع برای رشد و توسعه‌فردی باور داریم. پس از خواندن این کتاب، این توانایی را خواهید داشت که نگاهی به پشت پرده بیندازید و چرخ‌دنده‌های ریز حاکم بر افکار و باورهای خود را ببینید. وقتی خطاهای ادراکی روزمره را بشناسید، دنیا را متفاوت خواهید دید و تفکر واضح‌تری درباره آن خواهید داشت. خواهید دید که چگونه خطاهای ادراکی بر افکار و اعمال شما و همچنین بر رفتارهای اطرافیان شما تاثیر می‌گذارند و وقتی روزنامه‌نگاران، مدیران، تبلیغ‌کنندگان و سیاستمداران در تلاش برای ایجاد ابهام یا متقاعد‌سازی، از خطاهای ادراکی سوءاستفاده-آگاهانه یا تصادفی- می‌کنند، متوجه خواهید شد. در نهایت، با کنار زدن پرده‌هایی که درک ما از خودمان و جهان را مخدوش می‌کنند، خواهید توانست-شاید برای اولین‌بار- با واقعیت ارتباط برقرار کنید.

اذهان مستبد (نمایه‌های روان‌شناختی خودشیفتگی و استبداد)

  • 245,000 تومان

کتاب اذهان مستبد نوشته دین هیکاک، اثر برجسته‌ای است که با تلفیق علوم نرم روانشناسی و علوم سیاسی، تحلیل دقیقی از حالات روحی و روانی رهبران خودکامه و دیکتاتور جهان ارائه کرده است. نفوذ به اذهان مستبدان و رهبران دیکتاتور جهان، یکی از راه‌هایی است که دولت‌ها با استفاده از آن، سعی می‌کنند هرچه بیشتر به رفتار حاکمان اقتدارگرا، دیکتاتورهای مستبد و سرکرده‌های تروریست‌ پی ببرند. سازمان‌های حکومتی در بسیاری از کشورها با به‌کارگیری روانپزشکان، روانشناسان و متخصصان نمایه‌سازی در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا با تهیه نمایه‌های سری از رهبران خودکامه، وقایع آینده کشورهای تحت دیکتاتوری را پیش‌بینی کنند. دین هیکاک به عنوان یک دانشمند و نوروبیولوژیست سرشناس در این مطالعه میان‌رشته‌ای ضروری نشان می‌دهد روانشناسانی که برای آژانس‌های اطلاعاتی کار می‌کنند، در تجزیه‌ و تحلیل‌های خود از حالات روانی رهبران خودکامه، متوجه می‌شوند که این افراد اغلب دارای مجموعه‌ای از صفات هستند که به عناوین گوناگونی ازجمله «سه‌گانه تاریک»، «چهارگانه تاریک»، خودشیفتگی بدخیم، روان‌آزاری و اختلال شخصیت‌ پارانوئید از آنها یاد می‌شود. نویسنده در کتاب اذهان مستبد با پرداخت دقیق به شخصیت دیکتاتورهای مشهور تاریخ از جمله استالین، مائو تسه تونگ، عیدی امین، صدام حسین، معمر قذافی، آدولف هیتلر و حتی سرکرده‌های تروریستی چون اسامه بن لادن و رهبران مستبدی چون ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون نشان می‌دهد همه دیکتاتورهای گذشته، حال و آینده دارای انواع و اقسام خصیصه‌های شخصیتی ضد‌اجتماعی و مخرب بودند و هستند. هر یک از حاکمان مستبدی که در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرند را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای برای یکی از اختلالات روانی ازجمله خودشیفتگی، روان‌آزاری، ماکیاولیسم، پارانویا، سادیسم و عقده مسیحایی معرفی کرد. تشخیص این ویژگی‌های شخصیتی اساسی در افراد مستبد، درک بهتری از اعمال و اهداف آنها به دست می‌دهد و امکان پیش‌بینی رفتار آنها و حتی راه‌های سقوط آنها را نشان می‌دهد. اهمیت این نوع روانشناسی کاربردی، زمانی آشکار می‌شود که بدانیم تنها در قرن گذشته، رهبران مستبد، مسئول مرگ ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه بوده‌اند و در قرن حاضر نیز، دیکتاتورها بر جان و مال و زندگی هموطنان خود کنترل کاملی دارند.

گونه‌های شگفت‌انگیز (راهنمای خلاقیت بشر در بازآفرینی جهان)

  • 188,000 تومان

ما به لطف مغز خلاقمان می‌توانیم سمفونی‌ها خلق کنیم، آثار هنری بیافرینیم و از گوشی‌های هوشمند گرفته تا ماشین‌های خودران و فضاپیماهای نانو دست به ابداعات شگفت‌انگیز بزنیم. توانایی مغز ما در خلاقیت، نوآوری و بازسازی جهان در بین تمام گونه‌های بشری تنها منحصر به گونه ماست. به همین دلیل است که گاوها نمی‌رقصند، سنجاب‌ها برای بالا رفتن از درختشان آسانسور طراحی نمی‌کنند و تمساح‌ها قایق موتوری اختراع نمی‌کنند. ما این نوآوری‌ها را مدیون نرم‌افزار بنیادین و شناختی مغزمان هستیم. دیوید ایگلمن و آنتونی برندت در این کتاب با بررسی متقابل سه حوزه هنر، علم اعصاب و فرگشت نشان می‌دهند الگوهای شناختی مرتبط با خلاقیت اساساً در پس‌زمینه و خارج از آگاهی مستقیم ما اجرا می‌شوند؛ بااین‌همه مراحلی که مغز استیو جابز برای اختراع آیفون طی کرده است در اصل همان مراحلی است که مغز یک نویسنده در نگارش یک رمان فانتزی از آن بهره می‌برد و الگوهای شناختی در پس اقدامات خلاقانه‌ی هر دو یکسان است. همان نرم‌افزار شناختی موجود در مغز مهندسان ناسا و پیکاسو، در مغز همه انسان‌های دیگر نیز اجرا می‌شود، اما نیاز به پرورش دارد. ازاین‌رو، این کتاب، مانیفستی آموزشی است برای پرورش خلاقیت. نویسندگان با بررسی هم‌زمان علم و هنر نشان می‌دهند چگونه نوآوری‌ها -از نقاشی‌های موهن پیکاسو گرفته تا آیفون شگفت‌انگیز استیو جابز- از پدیده‌هایی شکل می‌گیرند که پیش از ظهور این نوآوری ها وجود داشته‌اند. نویسندگان در این اثر نشان می‌دهند مغز به هنگام نوآوری و خلاقیت از سه عملیات تغییر، تفکیک و تلفیق استفاده می‌کند. این کتاب از سه بخش تشکیل شده است ... بخش اول، نیاز ما به خلاقیت، نحوه‌ی خلق ایده‌های جدید و نحوه‌ی شکل‌گیری نوآوری‌های ما در زمان و مکانی که زندگی می‌کنیم را معرفی می‌کند. بخش دوم، ویژگی‌های مهم ذهنیت خلاق، از گزینه‌های تکثیرشونده گرفته تا تاب‌آوری خطر را بررسی می‌کند. بخش سوم نحوه‌ی پرورش خلاقیت در مراکز رشدمان برای آینده را نشان می‌دهد... کتاب با مثال‌های خواندنی و تصاویر رنگی ارزشمند فراوانی برای درک بهتر مثال‌ها مزین شده است و به تمام علاقه‌مندان به یادگیری درباره مقوله خلاقیت، پرورش و تکامل آن توصیه می‌شود.

توهمات

  • 225,000 تومان

الیور ساکس، این قصه‌گوی سرشناس جهان مغز، در آخرین کتاب خود پیش از مرگ به سراغ سرزمین ناشناخته توهمات رفته است. او در این کتاب با به تصویر کشیدن ارواح به زبانی سحرانگیز و ملموس، پرده از شگفتی‌های مغز و ذهن آدمی برمی‌دارد. ساکس در توهمات، شگفتی‌های عصب‌شناسی را با هنر قصه‌گویی خود درمی‌آمیزد و خواننده را همراه خود به گشت و گذاری ادبی در سرزمین تخیلی ادراک می‌برد. داستان‌های او در کتاب توهمات، جذاب، سرگرم‌کننده، تکان‌دهنده و گاهی وحشتناک به نظر می‌رسند. ساکس در خلال داستان‌های خود نشان می‌دهد توهمات تنها مربوط به دنیای دیوانه‌ها نیست و جزئی اساسی از تجارب انسانی به شمار می‌آید. او داستان مبتلایانی به میگرن را به تصویر می‌کشد که مدام هاله‌هایی از نور و حیوانات و آدم‌های لی‌لی‌پوتی را می‌بینند، نابینایانی که در دنیایی دیداری از توهمات غرق می‌شوند، افرادی که هر روز چهره‌های دقیق انسان‌های غیرواقعی و حتی دیوها و غول‌های ترسناک را می‌بینند، سوگوارانی که با «ملاقات» با عزیز موهوم و ازدست‌رفته خود آرامش پیدا می‌کنند، افرادی که توهمات مذهبی، تجربه خروج از بدن و حتی زندگی پس از مرگ را درست مثل واقعیت تجربه می‌کنند و درماندگانی که در تعامل با همزاد خود، حس ‌آگاهی و خویشتن خود را از دست می‌دهند… الیور ساکس در این اثر مسحورکننده به نقش مهم تجربه‌های توهم آمیز در شکل‌گیری هنر، فرهنگ و حتی مذهب نیز می‌پردازد. «آیا طرح‌های هندسی که در میگرن و دیگر بیماری‌ها دیده می‌شود، درون‌مایه هنر بومی را تشکیل می‌دهند؟ آیا توهمات لیلی‌پوتی منجر به پیدایش اجنه، شیطانک‌ها، لپرکان‌ها و پریان در فرهنگ عامه شده است؟ چگونه توهمات مذهبی یک نفر، می‌تواند بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر بگذارد؟ آیا توهم وحشتناکِ دیدنِ کابوس، به معنای احساس سوار بودن موجودی شرور روی شخص و خفه شدن توسط آن، در ایجاد مفاهیم شیاطین و جادوگران یا بیگانگان شرور نقش دارد؟ آیا حملات «خلسه‌ای» مانند آنچه داستایفسکی تجربه می‌کرد، در ایجاد حس الهی ما نقش دارند؟ آیا تجربه‌های خروج از بدن این احساس را ایجاد می‌کنند که می‌توان از بدن خارج شد؟ آیا بی ماده بودن توهمات منجر به ایجاد باور به اشباح و ارواح می‌شود؟ چرا همه فرهنگ‌های شناخته‌شده، بیش از هر چیز برای اهداف مذهبی و مقدس به دنبال داروهای توهم‌زا بوده و از آنها استفاده می‌کردند؟»

از داروین تا هیتلر (اخلاق تکاملی داروینیسم اجتماعی و اصلاح نژادی در آلمان)

  • 325,000 تومان

ریچارد ویکارت در کتاب از داروین تا هیتلر به بررسی و تشریح تاثیر تحول‌آور و انقلابی داروینیسم بر علم اخلاق و اخلاقیات می پردازد. ویکارت در این مطالعه تاریخی نشان می دهد که اغلب زیست شناسان داروینی و متفکران اجتماعی و تقریبا تمام داروینیست های طبیعت‌انگار، تا پیش از جنگ جهانی اول تلاش کردند تکامل زیست‌شناختی را در علم اخلاق به کار گیرند و داروینیسم را به جای اخلاق سنتی یهودی مسیحی و روشنگری بنشانند. بسیاری از این متفکران با دفاع از نسبی‌گرایی اخلاقی، ارزش و قداست زندگی انسان‌ها را انکار کردند و با تکیه بر مفهوم «سازگاری» تکاملی، هوش و سلامت را در زمره اصول اولیه اخلاقی قرار دادند. ریچارد ویکارت به عنوان تاریخ‌دانی برجسته در کتاب از داروین تا هیتلر، نمایی روشن و مایوس‌کننده از طبیعت‌گرایی داروینی به تصویر می کشد که در آن متفکران آلمانی با زندگی انسان به مثابه مواد خامی رفتار می کردند که می باید در مسیر پیشبرد تکامل آن را قربانی کرد. این نگرش اخلاق‌گریز برخاسته از داروینیسم اجتماعی، باعث تدوین سیاست‌هایی مانند ممنوعیت ازدواج، کودک‌کشی و مرگ آسان در خصوص کسانی می شد که از دید دانشمندان داروینیستی فرومایه‌تر از سایرین تلقی می‌شدند. بدین ترتیب، با فراگیری داروینیسم اجتماعی و جایگزینی اخلاق داروینیستی به جای اخلاق خداباورانه، داروینیسم نقشی کلیدی و اصلی نه فقط در اصلاح نژادی بلکه در مرگ آسان، کودک‌کشی و نابودی نژادی ایفا کرد.

ادعایی علیه واقعیت (چرا تکامل حقیقت را از نگاه ما پنهان کرد)

  • 225,000 تومان

ما انسان‌ها در زندگی روزمره خود تمایل داریم ادراکات خود از جهان و هستی را بازنمودی از جهان واقعی تصور کنیم. با این حال، دونالد هافمن، این استاد برجسته علوم شناختی در نتیجه مطالعات سه دهه گذشته خود در خصوص مغز، ادراک، هوش مصنوعی و نظریه تکامل در این کتاب نشان می‌دهد جهانی که ما با ادراکاتمان می‌شناسیم، به هیچ وجه شباهتی به واقعیت ندارد، بلکه در بهترین حالت نوعی شبیه‌سازی درونی از واقعیت خارجی است؛ توهمی با شکوه که با پنهان کردن حقیقت به نفع ما عمل می‌کند.

1  2  صفحه‌ی 1